تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

تقریظ آیةاللّه حاج سید مهدی روحانی «دامت برکاته»

بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم
قرآن مجید با تأثیر عظیمی که در زندگی بشر و تحول تاریخ و مخصوصاً مسلمین داشته است، امّا چنانکه شایسته و بایسته مقام قرآن بوده به آن توجّه نشده و در بین مردم مهجور مانده است و با آنکه خود قرآن فرمود: (و لقد یسّرنا القرآن للذّکر) ما قرآن را برای پند گیری سهل و آسان قرار دادیم، باز عده‏ای از مطالب قرآنی مورد فراموشی و بی توجهی قرار گرفته است، همانطور که درباره‏ی امم سابقه در قرآن آمده است: (فنسوا حظّاً ممّا ذکّروا به)
قرآن مجید از اوّل تا آخر پیام الهی برای بشر است و آگاهی و آشنایی با تمام پیام لازم است، خصوصاً پیامی که از جانب خدا و مربوط به سعادت دنیوی و ابدی انسان‏ها باشد که تدبّر در تمام آیات و مطالب آن لازم است:
(کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبّروا آیاته و لیتذکّر اولو الالباب)
این مقدّمات مقتضی آن است که تفسیری برای همه قرآن مجید تدوین شود که عمده‏ی نظر بر فهم درک محتوای آیات باشد و روشن شود که این آیه یا آیات چه می‏خواهد افاده کند؟ و چه مطلبی را متعرض است؟ و به اصطلاح جدید تفسیر «بیانی» باشد.
کتاب‏های تفسیر بیشتر به تحقیقات فنی در علوم مختلفه مانند ادبیات و شعب آن، و علم کلام، و مباحثات مذهبی و فرقه‏ای، وفقه و غیرها پرداخته‏اند، و هر صاحب فنی در دائره فن خود و با اصطلاحات رائج آن فن به بحث پرداخته، به علاوه آنکه بحث‏ها بسیار طولانی شده است که همین طولانی بودن بحث یکی از موانعی است که انسان با تمام قرآن مجید آشنا شود. بگذریم که بعضی آیات را دستاویز عقاید شخصی و یا احیاناً انحرافی خود قرار داده‏اند.
در نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی طبعاً توجّه به دین مقدس اسلام و مذهب تشیع که بزرگترین مصدر و منبع آن قرآن مجید است، این خلاً بیشتر احساس می‏شد و تدوین یک دوره تفسیر که وافی به نیاز دانشجویان و فرهنگیان فارسی زبان باشد به نظر لازم آمد.
امتیازاتی که در تدوین این مجموعه‏ی تفسیری باید مورد توجّه بوده باشد این امور است:
1- به زبان ساده و رسا باشد، امّا سست نباشد.
2- از اصطلاحات فنی علوم که باعث مشکل شدن فهم قرآن است دور باشد.
3- به مطالبی که راه گشای زندگی و قابل عرضه در جامعه مسلمین بلکه قابل ترجمه و انتقال به تمام جوامع انسانی بوده و به راستی (هدی للنّاس) و (هدی للمتّقین) باشد پرداخته شود چه آنکه مطالب قرآن محصور به عصر و زمان معیّن و یا فرد و جمعیت معینی نیست.
4- برداشت از آیات از راه دلالت آیات باشد و متّکی بر تفسیر به رأی و استحسان‏های دلخواه و روایات ضعیفه نباشد.
5 - روایات معتبره وارده از اهل بیت علیهم السلام که یکی از ثقلین - کتاب اللّه و عترت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم - هستند و رجوع به آنها بر حسب دستور رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم لازم است باید مورد نظر باشد.
این مبادی و اصول در گرد آوری این تفسیر - تفسیر آقای قرائتی - در نظر بوده و چنانچه تخلفی مشاهده شود از روی غفلت بوده و ان شاءاللَّه تعالی اصلاح خواهد شد.
امیدوارم که دانشمند گرانمایه حجة الاسلام جناب آقای قرائتی که علاوه بر جهات علمی، صاحب ذوق و قریحه‏ای سرشار در تفسیر می‏باشند و لطایف کلمات الهی را به خوبی درک می‏کنند، بر طبق این اصول و امتیازات، تفسیر خود را به اتمام برسانند.
اینجانب بیشتر از یک جزء تفسیر از این مجموعه را با خود ایشان به مذاکره نشستیم و ضمناً مطالبی را خدمتشان تذکر دادم.
مؤلف عزیز ما پس از ترجمه‏ی هر آیه به زبان ساده و رسا، به شرح محتوای آن آیه با بیان نکاتی که آنها را پیام‏های آیه نامیده، پرداخته است. این نکات در حقیقت روشنگر روح تفسیر و شرح و بسط آن می‏باشد و انصافاً در بسیاری از موارد نکات و برداشت‏های ایشان ابتکاری است و تازگی دارد.
به امید روزی که قرآن کریم در حوزه‏ها و دانشگاه‏های مسلمین محور اصلی قرار گیرد، همانگونه که امام زین العابدین علیه السلام در دعای ختم قرآن در صحیفه سجادیه درباره قرآن می‏فرماید:
«و میزان قسط لا یحیف عن الحق لسانه»
قرآن ترازی عدلی است که از بیان حقّ زبانش کوتاه نیست.
به امید آن که این شیوه تفسیر و روش ابتکاری که مؤلف عزیز ما در پیاده کردن مطالب عالیه قرآن در پیش گرفته، گام اوّل و آخر نباشد و صاحب نظران و محققان در گام‏های بعدی این شیوه را تکمیل نمایند.
«جعلنا اللّه من المتمسکین بالثقلین بکتاب اللّه و عترة نبیّه محمد صلی اللّه علیه وعلیهم»
قم
9 ربیع الثانی 1414
مهدی الحسینی الروحانی





بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم‏