تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 55

(55) وَإِذْ قُلْتُمْ یَمُوسَی‏ لَن نُّؤمِنَ لَکَ حَتَّی‏ نَرَی‏ اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْکُمُ الصَّعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنظُرُونَ‏
و(نیز بخاطر آورید) هنگامی که گفتید: ای موسی! هرگز به تو ایمان نمی‏آوریم مگر اینکه خدا را آشکارا (به چشم خود) ببینیم، پس صاعقه (جان) شما را گرفت، در حالی که تماشا می‏کردید.
نکته‏ها:
قوم حضرت موسی دو گروه شدند:
الف: گروهی برگزیده، که همراه موسی علیه السلام برای مناجات و شنیدن کلام خداوند به کوه طور آمدند، ولی وقتی گفتگوی خدا و موسی را شنیدند، گفتند: از کجا بدانیم که این صدا از خداست، باید خدا را با چشم ببینیم تا بپذیریم.
ب: گروه دیگر که با هارون ماندند، ولی در غیاب حضرت موسی، گوساله‏پرست شدند. در سوره اعراف**اعراف، 154.*** در مورد کسانی که دیدن خدا را طلب کردند، می‏فرماید: (اخذتهم الرجفة) آنها را زمین لرزه گرفت. شاید صاعقه‏ای که در این آیه مطرح است، همراه با زمین لرزه بوده و آنها با این صاعقه از دنیا رفتند. چون آیه‏ی بعد می‏فرماید: شما را بعد از مرگ دوباره برانگیختیم.
روحیّه‏ی سؤال کنندگان، یکسان نیست. موسی و مردم هر دو تقاضای دیدن خدا کردند، لکن موسی به نمایندگی از مردم و با ادب گفت: (أرنی)، ولی قوم موسی با تکبّر گفتند: (لن نؤمن لک حتّی نری اللّه جهرة)، ما هرگز ایمان نخواهیم آورد مگر آنکه خدا را آشکارا ببینیم. لذا خداوند در جواب موسی فرمود: (لن ترانی)، تو هرگز مرا نخواهی دید. امّا در برابر قوم، قهرش را فرستاد.
این آیه پیامبر اسلام را تسلیت و دلداری می‏دهد که از درخواست‏های بیهوده مردم نگران مباش. زیرا مردم از موسی درخواست‏های خطرناکتر داشتند.
پیام‏ها:
1- از عاقبت لجاجت، جسارت، بی‏ادبی و توقّعات نابجای گذشتگان، عبرت بگیرید. (لن نؤمن... فاخذتکم)
2- برای گروهی منطق و استدلال و موعظه کافی است، ولی برای گروهی قهر و غلبه لازم است.(فاخذتکم)
3- اگر خداوند نیست تا او را ببینید، امّا آثار او که دیدنی است. چرا با دیدن آنها ایمان نمی‏آورید. (فاخذتکم الصاعقة و انتم تنظرون)