تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 20

(20) یَکَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَرَهُمْ کُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِیهِ وَإِذَآ أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَرِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَی‏ کُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ
نزدیک است که برق، نور چشمانشان را برباید. هرگاه که (برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی) برای آنان بدرخشد، در آن حرکت کنند، ولی همین که تاریکی، ایشان را فرا گرفت بایستند. واگر خداوند بخواهد، شنوایی و بینایی آنان را (از بین) می‏برد، همانا خداوند بر هر چیزی تواناست.
نکته‏ها:
منافقان، تاب وتوان دیدن دلائل نورانی و فروغ آیات الهی را ندارند. همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برقِ آسمان، چشمانش خیره می‏شود و جز چند قدم بر نمی‏دارد. منافقان در جامعه اسلامی هر چند گاهی چند قدمی پیش می‏روند، ولی در اثر حوادث یا اتّفاقاتی از حرکت باز می‏ایستند. آنان چراغ فطرت درونی خویش را خاموش کرده ومنتظر رسیدن نوری از قدرت‏های بیرونی مانده‏اند.
هرگاه گفته می‏شود خداوند بر هر کاری قادر است، مراد کارهای ممکن است. مثلاً اگر گفتیم فلانی ریاضی‏دان است، معنایش آن نیست که بتواند حاصل جمع 22 را 5 بیاورد. زیرا این امر محال است، نه آنکه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد. کسانی از امام علیه السلام سؤال کردند: آیا خداوند می‏تواند کره‏ی زمین را در تخم مرغی قرار دهد؟ امام ابتدا یک پاسخ اقناعی دادند که با یک عدسیِ چشم، آسمان بزرگ را می‏بینیم، سپس فرمودند: خداوند قادر است، امّا پیشنهاد شما محال است.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص 39. ***درست مانند قدرت ریاضی‏دان که مسئله‏ی محال را حل نمی‏کند.
سیمای منافق در قرآن‏
منافق در عقیده وعمل، برخورد وگفتگو، عکس‏العمل‏هایی را از خود نشان می‏دهد که در این سوره وسوره‏های منافقون، احزاب، توبه، نساء و محمّد آمده است. آنچه در اینجا به مناسبت می‏توان گفت، این است که منافقین در باطن ایمان ندارند، ولی خود را مصلح و عاقل می‏پندارند. با همفکران خود خلوت می‏کنند، نمازشان با کسالت و انفاقشان با کراهت است. نسبت به مؤمنان عیب‏جو و نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم موذی‏اند. از جبهه فراری و نسبت به خدا غافل‏اند. افرادی یاوه‏سرا، ریاکار، شایعه ساز و علاقمند به دوستی با کفارند. ملاک علاقه‏شان کامیابی و ملاک غضبشان، محرومیّت است. نسبت به تعهّداتی که با خدا دارند بی‏وفایند، نسبت به خیراتی که به مؤمنین می‏رسد نگران، ولی نسبت به مشکلاتی که برای مسلمین پیش می‏آید شادند. امر به منکر ونهی از معروف می‏کنند. قرآن در برابر این همه انحراف‏های فکری وعملی می‏فرماید: (انّ المنافقین فی الدّرک الاسفل من النار)**نساء، 145.***
پیام‏ها:
1- منافق در مسیر حرکت، متحیّر است. (أضاء... مشوا، أظلم... قاموا)
2- حرکت منافق، در پرتو نور دیگران است. (اضاء لهم)
3- منافق به سبب اعمالی که مرتکب می‏شود، هر لحظه ممکن است گرفتار قهر خداوندی شود.(و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم)
4- سنّت الهی، آزادی دادن به همه است و گرنه خداوند می‏توانست منافقان را کر و کور کند. (و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم و ابصارهم)