تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 247

(247) وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکاً قَالُواْ أَنَّی‏ یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِنْ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِیمٌ‏
وپیامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند «طالوت» را برای زمامداری شما مبعوث (وانتخاب) کرده است، گفتند: چگونه او بر ما حکومت داشته باشد در حالی که ما از او به فرمانروایی شایسته‏تریم و به او ثروت زیادی داده نشده است؟ پیامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و توان علمی و جسمی او را افزون نموده است وخداوند ملکش (فرماندهی ورهبری) را به هر کس بخواهد می‏بخشد وخداوند (احسانش) وسیع و (به لیاقت‏ها وتوانایی‏های افراد) آگاه است.
نکته‏ها:
کلمه «واسع» یعنی خداوند بی‏نیازی است که از هیچگونه بخششی عاجز نیست.
گرچه بنی‏اسرائیل از پیامبرشان فرمانده نظامی برای رهبری جنگ خواستند؛ (مَلکاً نقاتل فی سبیل اللّه) ولی از آنجا که آنان بهانه گرفته وگفتند: طالوت را به سلطنت چه کار؟ معلوم می‏شود که او علاوه بر فرمانده نظامی، سلطان آنان نیز قرار گرفت. این گروه ستمدیده بنی‏اسرائیل با آنکه برای رهایی از چنگال ظالمان، از پیامبرشان درخواست تعیین فرمانده کرده بودند، ولی وقتی پیامبرشان طالوت را که جوانی چوپان و فقیر و گمنام بود، به فرماندهی و زمامداری آنان تعیین نمود، گفتند: چگونه او می‏تواند فرمانده ما باشد در حالی که شهرت و ثروتی ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارایی که داریم، از او لایق‏تریم!
پیامبر وقتی بهانه‏گیری آنها را به خاطر فقر ونداری طالوت شنید، فرمود: بی‏گمان خدا او را بر شما برگزیده است واو توانایی علمی وقدرت بدنی و نیروی لازم برای فرماندهی جنگ را دارد. خداوند هرکس را که بخواهد بخاطر لیاقت و استعدادهای نهفته‏اش فرماندهی می‏بخشد.
آری، اگر نظر او به سنگی تعلق گیرد، جواهر می‏شود واگر به خاری افتد، گل واگر به فقیری نظر کند فرمانده می‏شود.
آیا چوپانی که گوسفندانش گم می‏شوند، لیاقت فرماندهی دارد؟ در روایات آمده است: طالوت چوپانی بود که در پی گوسفندان گمشده‏اش از اطراف به سوی شهر آمده بود و به خدمت پیامبر رسید و خداوند به پیامبر وحی کرد که همین چوپان لیاقت فرماندهی دارد و او را به مردم معرفی کن.
شاید مراد از جمله‏ی (بسطة فی‏العلم) جامعیّت علوم باشد. یعنی او در بسیاری از علوم، اطلاعات گسترده‏ای داشت.
پیام‏ها:
1- پیامبران بر اساس وحی، جانشین خود را انتخاب می‏کنند. (ان اللّه قد بعث)
2- رهبری که خداوند تعیین کند، به نفع مردم است. (بعث لکم)
3- اگر می‏خواهید به آزادی و نجات برسید، باید رهبر الهی را بپذیرید. (انّ اللّه قد بعث لکم طالوت ملکا)
4- دین از سیاست جدا نیست. انبیا مستقیماً در مسائل نظامی دخالت وفرمانده نظامی عزل ونصب می‏کردند. (انّ اللّه قد بعث لکم)
5 - از استعدادهای نهفته در افراد گمنام و فقیر، غافل نباشید. (قد بعث لکم)
6- نشانه‏ی ایمان واقعی، تسلیم خدا و رسول بودن است و بنی‏اسرائیل به خاطر پندار غلط تسلیم نبودند. (انّی یکون له الملک‏علینا)
7- یکی از امتحانات الهی، نحوه برخورد ما با رهبر الهی است. (قالوا انّی یکون...)
8 - خودبرتربینی، محکوم است.**چنانکه شیطان گفت: (انا خیرٌ منه) اعراف، 12. ***(نحن احقّ بالملک منه)
9- نام و مقام و شهرنشینی، نشانه برتری نیست. در این آیه از کسانی که ملاک برتری را مال و مقام دانسته‏اند، انتقاد شده است. (لم یؤت سعة من المال)
10- انتخاب الهی، بر اساس لیاقت است، نه گزاف و بیهوده.(ان اللّه اصطفاه علیکم وزاده بسطة فی العلم والجسم)
11- قدرت علمی و توانایی جسمی، دو شرط لازم برای فرماندهی لشکر است. (بسطة فی العلم و الجسم)
12- توانایی علمی، مهم‏تر از توانایی جسمی است. (زاده بسطة فی العلم و الجسم) ابتدا کلمه‏ی «علم» آمد، سپس «جسم».
13- اعلم بودن، در گزینش یک اصل است. (بسطة فی العلم)
14- رهبر و مدیر باید زیر دستان خود را توجیه کند و دلیل کار و انتخاب خود را بازگو کرده و ابهامات را برطرف کند و نگوید این حقّ من است که هر کاری بخواهم انجام دهم. پیامبر دلیل انتخاب طالوت را توانایی علمی وجسمی او بیان کرد. (زاده بسطة فی العلم و الجسم)
15- نه فقر وگمنامی، مانع لطف الهی است و نه ثروت وشهرت، باعث آن. (واللّه واسعٌ علیم)
16- سرچشمه‏ی اکثر اعتراضات مردم، کوته نظری و کوته فکری است، ولی علم خداوند بی‏نهایت ونامحدود است. (واسع علیم)