تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 57

(57) وَظَلَّلْنَا عَلَیْکُمْ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَی کُلُواْ مِن طَیِّبَتِ مَا رَزَقْنَکُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ‏
و ابر را بر شما سایبان ساختیم و «منّ» و «سَلوی‏» بر شما نازل کردیم (و گفتیم:) از نعمت‏های پاکیزه‏ای که به شما روزی دادیم بخورید، (ولی شما با بهانه‏جویی‏های خود، کفران نعمت کردید. بدانید که) آنها به ما ستم نکردند، بلکه به خودشان ستم نمودند.
نکته‏ها:
پس از نجات بنی‏اسرائیل از سلطه‏ی فرعون، به آنان دستور داده شد که وارد سرزمین فلسطین شوند. آنها به بهانه‏ی اینکه در آنجا افراد ستمگری هستند، سرپیچی کرده و به موسی گفتند: با خدایت به جنگ آنان برو، ما همین جا نشسته‏ایم. قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدّت چهل سال در بیابانِ «تیه» ماندگار شدند، ولی خداوند در آنجا نیز برای آنان ابرها را چون سایه‏بان قرار داد و دو نوع غذای طبیعی و گوارا به نام‏های مَنّ و سَلوی‏، در دسترس آنان گذاشت.
(غَمام) به ابر بی‏باران گفته می‏شود که فقط سایه ایجاد می‏کند، ابرهای باران دار را «سحاب»، «غیم» و«مزن» می‏گویند. (مَنّ)، به شیره‏ی مخصوص درختان که چون قطره بر روی آنها می‏نشیند، گفته می‏شود که همان صَمغ است وبرخی به معنی عسل وقارچ گرفته‏اند. (سَلوی) به پرندگانی مخصوص که شبیه کبوترند می‏گویند.
پیام‏ها:
1- ابر و باد و باران، به فرمان خداوند هستند. (ظلّلنا علیکم الغمام)
2- رازق بودن خداوند، محدود به شرائط خاصّی نیست. در بیابان بی‏آب و علف هم، رزق طبیعی می‏فرستد. (وانزلنا علیکم المنّ والسّلوی)
3- خداوند، رزق انسان را از حلال و پاکیزه مقدّر کرده است. (طیّبات ما رزقناکم)
4- تخلّف از فرامین الهی، ظلم بر خویشتن است. (انفسهم یظلمون)