تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 69

(69) قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُبَیِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّظِرِینَ‏
(آنان به موسی) گفتند: از پروردگارت برای ما بخواه تا بر ما روشن سازد که رنگش چگونه باشد؟ (موسی) گفت: همانا خداوند می‏گوید: آن ماده گاوی باشد زرد یک دست، که رنگ آن بینندگان را شاد و مسرور سازد!
نکته‏ها:
با اینکه فرمان ذبح، دوبار صادر شد، امّا گویا برخی از آنها قاتل را می‏شناختند و نمی‏خواستند معرّفی شود. لذا از روی لجاجت و بهانه‏تراشی، سؤالهای متعدّدی را مطرح می‏کردند، تا بالاخره از رنگ گاو سؤال کردند. خداوند در جواب آنها فرمود: رنگ گاو، زرد شدید و پر رنگ و خالص باشد. رنگی که بینندگان را شادمان کند. یعنی از خوش اندامی، سلامتی، رنگ و زیبایی خاصی برخوردار باشد. ای‏بسا اگر وسیله‏ی وزن کردن داشتند، از وزن گاو نیز سؤال می‏کردند!
از سؤالات نابجا نهی شده‏ایم. در سوره‏ی مائده می‏خوانیم: (لا تسألوا عن اشیاء ان تُبدَلکم تَسؤکم)**مائده، 101.*** از چیزهایی که اگر به آنها پاسخ داده شود برای شما مشکل به وجود می‏آید، سؤال نکنید.
روزی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره لزوم و اهمّیت حج، خطبه‏ای ایراد می‏فرمودند. در بین خطبه، شخصی سؤال کرد: آیا حج، هر سال واجب است؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جواب نفرمود. آن شخص دوباره سؤال خود را تکرار نمود. حضرت ناراحت شده فرمودند: چرا اصرار می‏کنی؟ اگر بگویم بله، کار شما مشکل می‏شود، همین که دیدید من ساکت شدم، اصرار نکنید. سپس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: یکی از عوامل هلاکت اقوام گذشته، سؤالات نابجای آنها بود.**تفسیر نمونه، ج‏5، ص‏96.***
حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می‏فرماید: «و سَکت لکم عن اشیاء ولم یدعها نسیاناً فلا تتکلّفوها»**شرح ابن‏ابی‏الحدید، ج‏18، ص‏102.*** خداوند حکم برخی اشیا را مسکوت گذاشته است، این سکوت از سر فراموشی نیست، بلکه برای آن است که شما در عمل، در وسعت باشید. و لذا با سؤالات نابجا، موشکافی نکنید.
پیام‏ها:
1- رنگ زرد، چنانکه در روایات نیز آمده، مورد سفارش دین است. (فاقع لونها)
2- رنگ‏ها، در روحیّه‏ی انسان تأثیر دارند. (لونها تسر النّاظرین)