تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 276

(276) یَمْحَقُ اللَّهُ الْرِّبَو اْ وَیُرْبِی الْصَّدَقَتِ وَاللَّهُ لَایُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ‏
خداوند ربا را نابود می‏کند، ولی صدقات را افزایش می‏دهد و خداوند هیچ انسان ناسپاس وکافرِ گنهکاری را دوست نمی‏دارد.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «محق» به معنای نقصان تدریجی است و مُحاق به ماه گفته می‏شود که نورش در شبهای آخر آنچنان کاهش یافته که دیده نمی‏شود. و در مقابل، (ربا) به معنی رشد تدریجی است.
این آیه یادآور می‏شود که هرچند رباخوار به قصد انباشت ثروت، از دیگران ربا می‏گیرد، ولی خداوند برکت و آثار خوبی که باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا می‏گیرد. لازم نیست خود مال رَبَوی از بین برود، بلکه اهدافی که از افزایش ثروت در نظر است از بین می‏رود. در نظام رَبَوی، سعادت، محبّت و امنیّت نیست و چه بسیار ثروتمندانی که از سرمایه خود، هیچ نوع راحتی و آرامش و یا محبوبیّتی بدست نمی‏آورند، ولی در نظامی که در آن انفاق، صدقه و قرض‏الحسنه رایج باشد، آن جامعه از برکات زیادی برخوردار است. در آن نظام، فقرا مأیوس نبوده و اغنیا در فکر تکاثر نیستند. محرومان به فکر انتقام و سرقت، و اغنیا نگران حراست و حفاظت اموال خود نمی‏باشند و جامعه از یک تعادل نسبی همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیّت برخوردار خواهد بود. در تفسیر کبیر فخررازی آمده است: وقتی رباخوار، عواطف و عدالت انسانی را در خود محو کند، خود و اموالش مورد نفرین فقرا قرار می‏گیرد و کینه و انتقام و توطئه سرقت هر لحظه او را تهدید می‏کند و این نمونه‏ای از آن نابودی است که در آیه مطرح شده است.
پیام‏ها:
1- به رشد ظاهری ثروت خیره نشوید، نظام اقتصادی بر اساس ربا روبه نابودی است. (یمحق اللّه الربا)
2- نابود کردن مال ربوی، از سنّت‏های الهی است. (یمحق اللّه الربا) فعل مضارع نشانه‏ی استمرار است.
3- رواج صدقه وزکات، سبب رشد واستواری اقتصاد است. (یربی الصدقات)
4- رباخوار، از رحمت و محبّت الهی محروم است. (انّ اللّه لایحبّ کلّ کفّار اثیم)
5 - رباخوار، بسیار ناسپاس و گنهکار است. او با گرفتن ربا خود را ضامن مردم، زندگی خود را حرام، عباداتش را باطل، و حرص و طمع قساوت را بر خود حاکم می‏گرداند. (کفّار اثیم)