تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 222

(222) وَیَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذیً فَاعْتَزِلُواْ الْنِّسَآءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتّی‏ یَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْتَوَّبِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ
و از تو درباره حیض (ایام عادت ماهانه زنان) سؤال می‏کنند، بگو: آن مایه‏ی رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگی از (آمیزش با) زنان کناره‏گیری کنید، و با آنها نزدیکی ننمایید تا پاک شوند. پس هنگامی که پاک شدند (یا با غسل کردن طاهر شدند)، آنگونه که خداوند به شما فرمان داده با آنها آمیزش کنید. همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد.
نکته‏ها:
درباره برخورد با زنان در ایام حیض، یهود بسیار سخت‏گیر و نصاری بی‏تفاوتند. در تورات می‏خوانیم: هرکس زن را در حال حیض لمس کند، تا شام نجس است. رختخواب آن زن نجس و هر کجا بنشیند نجس است. هرکس بستر او را لمس کند باید لباس خود را بشوید. و هرکس چیزی را که او بر آن نشسته لمس کند باید خود را بشوید و تا شام نجس است. و اگر مرد با او هم بستر شود تا هفت روز نجس است. و اگر روزهای بیشتر از قاعده خون ببیند، نجس است.**تورات، سفر لاویان، از جمله نوزدهم تا بیست و نهم.***
در مقابل این حکمِ سخت تورات، نصاری حتّی آمیزش جنسی را در ایّام حیض جایز می‏دانند.
امّا اسلام، راه میانه و اعتدال را برگزیده و در ایّام حیض، تنها آمیزش جنسی را ممنوع دانسته است، و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعی ندارد.
اسلام، دین جامعی است و برای هر یک از سؤال‏های مورد طرح در زندگی بشری پاسخی دارد. در آیات قبل بارها با جمله‏ی (یسئلونک) سؤالات مردم از رسول‏اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را نقل و پاسخ‏های آنرا بیان نمود. گاهی سؤال از جنگ است و گاهی از قمار و شراب، و گاهی از انفاق. و در این آیه نیز سؤال از مسائل زنان. این نشانه‏ی جامعیّت یک مکتب است که حتّی در مورد آمیزش جنسی، احکام دارد و می‏فرماید: (من حیث امرکم اللّه) یعنی خداوند در تمام مسائل جزئی و کلّی، مادّی و معنوی فرمان دارد.
زن در ایام حیض به لحاظ جسمی، آمادگی آمیزش جنسی ندارد و کسالت و اختلال مزاج که برای زن پیش می‏آید، او را نسبت به آمیزش بی‏نشاط می‏سازد. همچنین در این ایام که رحم زن در حال تخلیه خون است، آمادگی پذیرش نطفه را ندارد و طبق اظهار نظر دانشمندان، ممکن است انتقال آلودگی‏های خون از مجرای مرد، او را برای همیشه عقیم سازد.
در روایات نیز آمده است: اگر فرزندی در این ایام نطفه‏اش منعقد شود، به لحاظ جسمی و روحی مشکلاتی خوهد داشت.**وسائل، ج‏2، ص‏568. تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏178 .***
پیام‏ها:
1- انبیا، مرجع و پاسخ‏گوی سؤالات مردم هستند. (یسئلونک عن المحیض)
2- در سؤال کردن، حیا بی‏معنا است. (یسئلونک عن المحیض)
3- بیان دلیل و فلسفه احکام، در پذیرش آن مؤثر است. در این آیه ابتدا دلیل حرمت مقاربت را بیان فرموده و سپس دستور به عدم نزدیکی می‏دهد. (هو اذیً فاعتزلوا النساء)
4- احکام الهی بر اساس حفظ مصالح ودفع مفاسد می‏باشد. (هو اذًی فاعتزلوا النساء فی المحیض)
5 - قاعدگی، دوره‏ای سخت برای زن است. (هو اذیً)
6- کسب لذّت از همسر هم حدّ ومرزی دارد. (فاعتزلوا النساء فی المحیض)
7- همسر باید مراعات همسر را بکند. اکنون که او در ناراحتی است، شما کام‏گیری نکنید. (فاعتزلوا النساء فی المحیض)
8 - آمیزش جنسی باید همراه با رعایت بهداشت باشد. (حتی یطهرن)
9- در آمیزش با همسر، باید احکام الهی مراعات شود. (فاذا تطهّرن فاتوهنّ من حیث امرکم اللّه)
10- اگر مقاربتی انجام گرفت وتوبه کردید، خداوند شما را می‏بخشد. (انّ اللّه یحبّ التّوابین)
11- توبه و برگشت از لغزش، راه محبوبیّت نزد خداوند است. (یحبّ التوّابین)
12- علاقه و محبّت خود را نسبت به نادمان و توبه‏کنندگان اظهار کنیم. (انّ اللّه یحبّ التوابین)