تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 23

(23) وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَی‏ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّنْ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَآءَکُمْ مِّن دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَدِقِینَ‏
واگر در آنچه بر بنده‏ی خود (از قرآن) نازل کرده‏ایم، شکّ دارید، اگر راست می‏گویید (لااقل) یک سوره همانند آن را بیاورید و گواهان خود را غیر از خداوند بر این کار دعوت کنید.
نکته‏ها:
این آیه، معجزه بودن قرآن را مطرح می‏کند. پیامبران، یک دعوت دارند که هدایت به سوی خداست و با استدلال و موعظه و جدال نیکو انجام می‏دهند و یک ادّعا دارند که از سوی خدا برای هدایت مردم آمده‏اند وبرای آن معجزه می‏آورند. پس معجزه برای اثبات ادّعای پیامبر است، نه دعوت او.**مخفی نماند معجزه به معنای نادیده نگرفتن نظام علّت و معلول نیست، بلکه معجزه نیز علّت دارد، ولی علّت آن یا اراده الهی است، یا عواملی که خداوند علّت بودن آن را برای مردم مخفی نموده است.***
خداوند در قرآن، بارها مخالفان اسلام را دعوت به مبارزه کرده است، که اگر شما این کتاب را از سوی خدا نمی‏دانید وساخته وپرداخته دست بشر می‏دانید، بجای این همه جنگ ومبارزه، کتابی مثل قرآن بیاورید تا صدای اسلام خاموش شود!
خداوند برای اثبات حقّانیت پیامبر و کتاب خود، از یک سو مخالفان را تحریک و از سوی دیگر به آنان تخفیف داده است. یک‏جا فرموده: (فاتوا بکتاب)**قصص، 49.*** کتابی مثل قرآن بیاورید. و در جای دیگر فرموده است: (فاتوا بعشر سور مثله)**هود،13.*** ده سوره و در جای دیگر می‏فرماید: (فاتوا بسورة مثله وادعوا من استطعتم من دون اللَّه)**یونس، 38.*** یک سوره. به علاوه می‏گوید: برای این کار می‏توانید از تمام قدرت‏ها و یاران و همفکران خود در سراسر جهان دعوت کنید.
تقسیم‏بندی قرآن و نامگذاری هر بخش به نام سوره، در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و از جانب خداوند بوده است. (فاتوا بسورة)
قرآن در ستایش انبیا، یا بعد از کلمه «عبدنا» و یا قبل از کلمه «عبد» نام آنان را می‏برد؛ (عبدنا ایوب)، (ابراهیم... کل من عبادنا) ولی درباره پیامبر اسلام تنها کلمه «عبد» بدون ذکر نام را بکار می‏برد تا بگوید عبد مطلق، محمّد صلی الله علیه و آله و سلم است.
پیام‏ها:
1- باید از فکر و دل افراد شکّ زدایی صورت گیرد مخصوصاً در مسائل اعتقادی. (ان کنتم فی ریب)
2- شرط دریافت وحی، بندگی خداست (نزّلنا علی عبدنا)
3- قرآن، کتاب استدلال و احتجاج است و راهی برای وسوسه و شکّ باقی نمی‏گذارد. (فاتوا بسورة)
4- انبیا باید معجزه داشته باشند و قرآن معجزه‏ی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. (فاتوا بسورة من مثله)
5 - دین جاوید، معجزه‏ی جاوید می‏خواهد تا هر انسانی در هر زمان و مکانی، اگر دچار تردید و شکّ شد، بتواند خود آزمایش کند. (فاتوا بسورة من مثله)
6- بر حقّانیت قرآن به قدری یقین داریم که اگر مخالفان، یک سوره مثل قرآن نیز آوردند به جای تمام قرآن می‏پذیریم. (بسورة)
7- بهترین قاضی و داور، وجدان است. خداوند وجدان مخالفان را داور قرار داده است. (و ادعوا شهداءکم)