تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 170

(170) وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَآ أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَآءَنآ أَوَلَوْ کَانَ ءَابَآؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَلَا یَهْتَدُونَ‏
وهنگامی که به آنها (مشرکان) گفته شود: آنچه را خدا نازل کرده است پیروی کنید، گویند: بلکه ما از آنچه پدرانِ خود را بر آن یافتیم پیروی می‏نماییم. آیا (از آنان پیروی می‏کنند) هرچند پدرانشان چیزی نمی‏فهمیدند و هدایت نیافته بودند؟
نکته‏ها:
آیه قبل به ما هشدار داد که از پیروی گامها و فرمان‏های شیطان، دوری کنیم. این آیه یکی از مصادیق راه شیطان را که تقلید کورکورانه است بیان می‏کند.
پیروی و اطاعت عقلانی مانعی ندارد، مورد انتقاد قرآن، تقلید از کسانی است که نه خود دارای تعقّل بوده‏اند و نه هدایت انبیا را پذیرفته‏اند.
هدایت الهی، در هر عصر و زمانی وجود دارد. از اینکه قرآن می‏فرماید: نیاکان آنان هدایت پذیر نبودند، استفاده می‏شود که هدایت الهی در هر زمانی بوده، ولی آنها نمی‏پذیرفتند. حضرت علی علیه السلام در نهج‏البلاغه می‏فرماید: (بلی لاتخلوا الارض من قائم للّه ظاهراً او خائفاً)**نهج‏البلاغه، قصارالحکم 147. ***زمین از رهبر آسمانی هرگز خالی نیست، خواه آشکارا و خواه مخفیانه مردم را به راه خدا دعوت می‏نماید.
پیام‏ها:
1- ارتجاع و عقب گرد، ممنوع است. پیروی از سنّت و راه نیاکان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذیرش نمی‏باشد. (الفینا علیه ابائنا)
2- تعصّباتِ نژادی وقبیله‏ای، از زمینه‏های نپذیرفتن حقّ است. (بل‏نتّبع... ابائنا)
3- آداب و عقاید نیاکان، در آیندگان اثر گذار است. (ما الفینا علیه ابائنا)
4- راه حقّ، با عقل و وحی به دست می‏آید. (لایعقلون شیئاً و لایهتدون)
5 - انتقال تجربه و دانش ارزش است، ولی انتقال خرافات از نسل گذشته به نسل آینده، ضد ارزش می‏باشد. (اباؤهم لایعقلون)
6- عقل، ما را به پیروی از وحی، رهبری می‏کند. (اتّبعوا ما انزلنا... او لوکان اباؤهم لا یعقلون)