تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 190

(190) وَقَتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللَّهَ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ‏
و در راه خدا با کسانی که با شما می‏جنگند، بجنگید ولی از حدّ تجاوز نکنید، که خداوند تجاوزکاران را دوست نمی‏دارد.
نکته‏ها:
در این آیه ضمن تصریح به ضرورت دفاع و مقابله در برابر تجاوز دیگران، یادآور می‏شود که در میدان جنگ نیز از حدود و مرزهای الهی تجاوز نکرده و متعرض بیماران، زنان، کودکان و سالمندانی که با شما کاری ندارند نشوید. قبل از دعوت آنان به اسلام، دست به اسلحه نبرید و شروع کننده جنگ نباشید و مقرّرات و عواطف انسانی را حتّی در جنگ مراعات کنید.
بعضی از صفات، در شرایط مختلف ارزش خود را از دست می‏دهند؛ مثلا ترحّم یک ارزش است، ولی ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمکاری بر گوسفندان است.
و یا علم یک ارزش است، لکن گاهی ندانستن ارزش می‏شود. مثلا شبی که حضرت علی علیه السلام در بستر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به جای آن حضرت خوابید و پیامبر خدا هجرت نمودند، ارزش این فداکاری بدان است که حضرت علی نداند که کشته می‏شود یا نه. و اگر بداند که او را نمی‏کشند، افراد عادّی نیز حاضرند چنین عملی را انجام بدهند. به هر حال هر یک از سخاوت و شجاعت ممکن است در شرایطی کم‏ارزش یا پرارزش یا بی‏ارزش شود، لکن تنها صفتی که هرگز از ارزش نمی‏افتد، مسئله‏ی عدالت است که در هر زمان و مکان و نسبت به هر فرد، دوست یا دشمن یک ارزش است.
در اسلام برای برخورد با دشمن مراحلی تعیین شده است:
1- بی‏اعتنایی. (دع أذاهم)**احزاب، 48.***
2- اعراض. (فاعرض عنهم)**نساء، 63.***
3- خشونت. (واغلظ علیهم)**توبه، 73.***
4- جنگ. (فقاتلوا الّذین یقاتلونکم)**بقره، 190.***
جنگ مسلمین، برای دفاع از خود و دین خداوند است، لکن هدف دشمن از جنگ، خاموش کردن نور خدا؛ (لیطفؤا نور اللَّه بافواههم)**صف، 8. ***وبه تسلیم کشاندن مسلمانان است. (لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتّی تتّبع ملتهم)**بقره، 120.***
پیام‏ها:
1- دفاع و مقابله به مثل، از حقوق انسانی است. اگر کسی با ما جنگید ما هم با او می‏جنگیم. (قاتلوا... الذین یقاتلونکم)
2- هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاک و یا استعمار و انتقام نیست، بلکه هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهای فاسد و آزادسازی افکار و نجات انسان‏ها از خرافات و موهومات می‏باشد. (فی سبیل اللَّه)
3- حتّی در جنگ باید عدالت وحقّ رعایت شود. (قاتلوا... لاتعتدوا) بارها قرآن با جمله‏ی «لاتعتدوا» سفارش کرده که در انجام هر فرمانی از حدود ومرزها تجاوز نشود.
4- ظلم و ستم، رشته‏ی محبّت الهی را پاره می‏کند. (ان اللَّه لا یحبّ المعتدین)
5 - تنها حضور در جبهه سبب قرب الهی نیست، بلکه محبوبیّت نزد پروردگار زمانی است که در جنگ عادل باشیم و حقوق را رعایت کنیم. (لا تعتدوا ان اللَّه لا یحبّ المعتدین)
6- در جنگ، هدف باید فقط خدا باشد، نه هوسها، تعصّب‏ها، غنائم، ریا و سمعه. (فی سبیل اللَّه)
7- حتّی در دفاع از حقّ طبیعی خود، باید خدا را در نظر گرفت. با آنکه آنان جنگ را علیه شما آغاز کردند و شما باید دفاع کنید، ولی باز هم «فی سبیل اللَّه» باشد.