تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 37

(37) فَتَلَقَّی‏ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ‏
پس آدم از سوی پروردگارش کلماتی دریافت نمود، (وبا آن کلمات توبه کرد،) پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبه‏پذیر مهربان است.
نکته‏ها:
چون آدم از غذایی که نباید بخورد، چشید و از آن همه نعمت و رفاه محروم شد، متوجّه اشتباه خود گردید. او در اثر پشیمانی و ندامت، کلماتی را از خداوند دریافت کرد و به وسیله‏ی آن کلمات، توبه نمود.**توبه، به معنی بازگشت است. اگر توبه را به خدا نسبت دهیم، به معنی بازگشت لطف و رحمت او بر بنده‏ی خلافکار و پشیمان است؛ (هو التوّاب) و اگر آنرا به بنده نسبت دهیم به معنی بازگشت انسان خطاکار به سوی خداوند است. (فتاب علیه)***
طبق آنچه از روایات شیعه وسنی استفاده می‏شود، مراد از کلماتی که آدم به وسیله‏ی آن توبه نمود، توسّل به بهترین خلق خدا یعنی حضرت محمّد و اهل‏بیت او علیه‏وعلیهم‏السلام است. چنانکه در تفسیر درّالمنثور از ابن عباس نقل شده است که آدم برای پذیرش توبه‏اش، خداوند را به این نام‏ها قسم داد: «بحّق محمّد وعلیّ و فاطمة و الحسن و الحسین»**تفسیر درّالمنثور، ج‏1، ص‏60.*** البتّه برخی معتقدند، مراد از کلمات، همان جمله‏ای است که در سوره‏ی اعراف آمده است: (ربّنا ظلمنا أنفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکوننّ من الخاسرین)**اعراف، 23.*** خدایا! ما به خود ستم کرده‏ایم و اگر تو ما را نیامرزی و مورد رحمت قرار ندهی، حتماً از زیانکاران خواهیم بود.
پیام‏ها:
1- همچنان که توفیق توبه از خداست، باید چگونگی و راه توبه را نیز از خداوند دریافت کنیم. (من ربّه کلمات)
2- قبول توبه و ارائه‏ی راه آن، از شئون تربیت و ربوبیّت اوست. (من ربّه)
3- این همه لطف و قبول توبه، تنها کار خداست. (هو)
4- اگر توبه واقعی باشد، خداوند آن را می‏پذیرد. (هو التّواب)
5 - اگر توبه را شکستیم، باز هم خداوند توبه را می‏پذیرد. (هو التوّاب)
6- عذرپذیری خداوند همراه با رحمت است، نه عتاب وسرزنش. (التّواب الرّحیم)