تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 160

(160) إِلَّا الَّذِینَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَیَّنُواْ فَأُوْلَئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَأَنَا الْتَّوَّابُ الْرَّحِیمُ‏
مگر آنها که توبه کردند و (اعمال بد خود را با اعمال نیک) اصلاح نمودند و (آنچه را کتمان کرده بودند) آشکار ساختند، که من (لطف خود را) بر آنان بازمی‏گردانم، زیرا من توبه پذیر مهربانم.
نکته‏ها:
برای گناه کتمان، همچون سایر گناهان، راه توبه و بازگشت باز است. امّا توبه‏ی واقعی، با پشیمانی قلبی و اصلاح عمل و بیان موارد کتمان صورت می‏گیرد. توبه‏ی کسی که نماز نخوانده آن است که نمازهای خود را قضا کند. توبه کسی که مال مردم را تلف کرده آن است که باید همان مقدار را به صاحبش برگرداند. در این مورد نیز کسی که با کتمان حقایق، به دنیای علم، اندیشه و نسل‏ها، خیانت کرده، فقط با تبیین حقایق و بازگوئی آنهاست که می‏تواند گذشته را جبران نماید.
خداوند به شیطان فرمود: (انّ علیک لعنتی)**ص، 78.*** لعنت من بر تو. و در آیه بعد می‏فرماید: (علیهم لعنة اللَّه...) پس کتمان کنندگان و شیطان، در یک ردیف هستند.
پیام‏ها:
1- خداوند، امکان توبه و بازگشت را برای خطاکاران، در هر شرایطی فراهم نموده است. (یلعنهم اللّه... الاّ الّذین تابوا)
2- کتمان حقایق دینی، فساد است، زیرا به توبه کننده، فرمان اصلاح و جبران داده شده است. (تابوا واصلحوا)
3- توبه‏ی هرگناه، متناسب با آن است. توبه‏ی کتمان، بیان حقایق است. (تابوا... وبیّنوا)
4- چون در مقام تهدید وتوبیخ، لعنت خداوند شامل حال کتمان کنندگان شد، در مقام مهربانی نیز کلمات «اَنَا» و «توّاب» و «رحیم» بکار رفته تا بگوید: من خودم با مهربانی مخصوصم، به شما باز می‏گردم. (یلعنهم اللَّه... انَا التوّاب الرّحیم)
5 - تهدید گنهکار و بشارت نیکوکار، دو رکن اساسی برای تربیت فرد و جامعه است. (یلعنهم اللّه... انَا التوّاب الرّحیم)
6- بازگشت لطف خداوند به توبه‏کنندگان، دائمی، قطعی و همراه با محبّت است. (اتوب علیهم و انَا التوّاب الرّحیم)