تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 107

(107) أَلَمْ تَعْلَم أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَوتِ وَالأَرْضِ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لاَ نَصِیر
آیا ندانستی که حکومت آسمان‏ها و زمین از آن خداست؟ (و او حقّ دارد هرگونه تغییر و تبدیلی را به مقتضای حکمت و حاکمیّت خود، در قوانین و احکام بوجود آورد.) و جز خدا برای شما هیچ یاور و سرپرستی نیست.
نکته‏ها:
آنان که درباره‏ی تغییر بعضی احکام و دستورات اعتراض و ایراد می‏کنند، توجهّ به حاکمیّت مطلق خداوند ندارند. حاکمیّت خداوند دایمی وذاتی وعمومی است، ولی غیر خدا، حاکمیّت و حکومتش محدود، موقّتی، قراردادی و غیر ذاتی است. بنی‏اسرائیل از حاکمیّت الهی چنین تصوّر نادرستی داشته و خدا را نسبت به اِعمال حاکمیّت، دست بسته می‏دانسته ومی‏گفتند: (یداللّه مغلولة)**مائده، 64.***، در حالی که دست خداوند در آفرینش و خلقت و همچنین در وضع و جعل قوانین و تغییر و تحول آنها باز است.**خداوند می‏تواند هرگاه اراده کند، در آفرینش ایجاد تغییر کند؛ مثلاً آب را تلخ کند؛ (لو نشاء لجعلناه اجاجاً) واقعه، 70. و یا درختان را خشک سازد؛ (لو نشاء لجلناه حطاماً) واقعه، 65. و بالاتر از همه، تمامی مردمان را نابود و گروه دیگری را بیافریند؛ (ان یشاء یذهبکم و یأت بخلق جدید) ابراهیم، 19. چنانکه به گروهی از بنی‏اسرائیل فرمود: (کونوا قردةًخاسئین) بقره، 65. یعنی شما به شکل بوزینگان در آیید و آنان از شکل انسانی به صورت بوزینگان در آمدند. این نوع تغییر و تحوّل را بنی‏اسرائیل در طول تاریخ زندگانی خویش بارها دیده است، خشک شدن دریا برای عبور آنان، اژدها شدن عصای حضرت موسی علیه السلام ، شکافته شدن سنگ‏ها و جاری شدن آب، چگونه است این همه را با چشم خود دیده‏اند، ولی اکنون با تغییر مختصری در احکام و دستورات بهانه‏گیری می‏کنند؟*** (بل یداه مبسوطتان)
پیام‏ها:
1- حقّ حاکمیتِ همیشگی ومطلقِ آسمان‏ها وزمین، مخصوص خداوند است. (له ملک السموات والارض)
2- تغییر قوانین، مخصوص خداوندی است که حاکمیّت آسمان‏ها وزمین را دارد. لذا شائبه‏ی هیچ هوس یا ترسی در این تغییرها نیست. (ماننسخ... له ملک السموات...)
3- راضی کردن دیگران که بهانه‏گیر و لجوج هستند، برای شما ارزش نباشد، چون غیر از خداوند کسی شما را یاوری و سرپرستی نخواهد کرد. (ما لکم من دون اللَّه...)