تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 195

(195) وَأَنْفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَی الْتَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الُْمحْسِنِینَ‏
و در راه خدا انفاق کنید (و با ترک انفاق،) خود را به دست خود به هلاکت نیاندازید. و نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست می‏دارد.
نکته‏ها:
پنج آیه پی درپی، مسلمانان را به دفاع از دین و مقابله با کفّار فرخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام کرده است.
خودکشی وضرر به نفس، حرام قطعی است که از آیه استفاده می‏شود. امّا شهادت طلبی در مواردی که اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در تهلکه نیست.
این آیه در کنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمی‏دارد. زیرا اگر ثروتمندان بخل ورزند و به فکر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتی روز به روز توسعه پیدا کرده و عامل انفجار جامعه و نابودی آنان خواهد گردید. چنانکه اگر میانه‏روی در انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده‏اش را به هلاکت کشانده است.
قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به میانه‏روی در انفاق سفارش نموده و به پیامبرش می‏فرماید: (ولا تجعل یدک مغلولة الی عنقک و لا تبسطها کل البسط)**اسراء، 29.*** ای پیامبر! نه دست بسته باش که چیزی نبخشی و نه آنچنان که هر چه داری یکجا ببخشی. امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه می‏فرماید: انفاق شما، نباید در حدّی باشد که دستِ خودتان خالی وبه بدبختی کشیده شوید.**بحار، ج‏93، ص‏168.***
انسان علاقه دارد که محبوب باشد، لذا قرآن از این فطرت استفاده کرده و می‏فرماید: نیکی کن که نیکوکاران محبوب خداوند هستند.
پیام‏ها:
1- اقتصاد، پشتوانه‏ی هر حرکتی است. (انفقوا...) جهاد نیز بدون پشتوانه مالی و گذشت از برخی امکانات، امکان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بکار نگیرند، گرفتار شکست قطعی می‏شوند.
2- با انفاق، خود و اموالتان را بیمه کنید. (انفقوا فی سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیکم الی التهلکة)
3- در اسلام جبهه و جنگ و کمک‏های مالی همه باید رنگ الهی داشته و برای رضای خداوند باشد. (فی سبیل اللَّه)
4- محبوب خدا شدن، بهترین تشویق برای احسان است. (ان‏اللّه یحبّ المحسنین)