تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 18

(18) صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ‏
آنان (از شنیدن حقّ) کر و(از گفتن حقّ) گنگ و(از دیدن حقّ) کورند، پس ایشان (بسوی حقّ) باز نمی‏گردند.
نکته‏ها:
قرآن در ستایش برخی پیامبران می‏فرماید: آنان دست وچشم دارند، (واذکر عبادنا ابراهیم واسحاق ویعقوب اولی الایدی والابصار)**ص، 45.*** شاید مقصود آن است که کسی که دست بت‏شکنی دارد دست دارد، کسی که چشم خدابین دارد چشم دارد، پس منافقان که چنین دست وچشمی ندارند، در واقع همچون ناقص الخلقه‏هایی هستند که خود مقدّمات نقص را فراهم کرده و وسائل شناخت را از دست داده‏اند. لذا در این سوره درباره‏ی منافقان تعابیری همچون «لا یشعرون، ما یشعرون، لا یعلمون، لا یبصرون، یعمعون، صم، بکم، عمی، لا یرجعون» بکار رفته است.
نظر، غیر از بصیرت است. در سوره اعراف می‏خوانیم: (تریهم ینظرون الیک و هم لا یبصرون)**اعراف، 198.*** می‏بینی که به تو نگاه می‏کنند، در حالی که نمی‏بینند. یعنی چشم بصیرت ندارند که حقّ را ببینند.
عدم بهره‏گیری صحیح از امکانات و وسائل شناخت، مساوی با سقوط و از دست دادن انسانیّت است.**در سوره‏ی اعراف آیه‏ی 179 می‏خوانیم: (لهم قلوب لایفقهون بها و لهم اعین لایبصرون بها و لهم اذان لایسمعون بها اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون) آنان دل دارند، ولی نمی‏فهمند، چشم دارند ولی نمی‏بینند، گوش دارند ولی حقّ را نمی‏شنوند، این گروه همچون چهارپایان بلکه از آنها پست‏تر و گمراه‏ترند، ایشان غافل هستند.***
جزای کسی که در دنیا خود را به کوری و کری و لالی می‏زند، کوری و کری و لالی آخرت است. (ونحشرهم یوم‏القیامة علی وجوههم عمیاً و بکماً و صماً)**اسراء، 97.***
پیام‏ها:
1- نفاق، انسان را از درک حقایق و معارف الهی باز می‏دارد. (صم بکم عمی)
2- کسی که از عطایای الهی در راه حقّ بهره نگیرد، همانند کسی است که فاقد آن نعمت‏هاست. (صم بکم عمی)
3- حقّ ندیدن منافقان دو دلیل دارد: یکی آنکه فضای بیرونی آنان تاریک است؛ (فی ظلمات) ودیگر آنکه خود چشم دل را از دست داده‏اند. (صم بکم عمی)
4- منافقان، لجاجت و تعصّب دارند. (فهم لا یرجعون)