تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 120

(120) وَلَنْ تَرْضَی‏ عَنْکَ الْیَهُودَ وَلاَ النَّصَری‏ حَتَّی‏ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إنَّ هُدَی‏ اللَّهِ هُوَ الهُدَی‏ وَلَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَالَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیّ وَلاَ نَصِیرٍ
(ای پیامبر!) هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد تا (آنکه تسلیم خواسته آنان شوی و) از آئین آنان پیروی کنی. بگو: هدایت تنها هدایت الهی است، و اگر از هوی و هوسهای آنها پیروی کنی، بعد از آنکه علم (وحی الهی) نزد تو آمد، هیچ سرور و یاوری از ناحیه خداوند برای تو نخواهد بود.
نکته‏ها:
بعد از تغییر قبله، ناراحتی یهود از مسلمانان بیشتر شد و احیاناً بعضی از مسلمان‏ها نیز تمایل داشتند قبله همان بیت‏المقدّس باشد تا بتوانند با یهود در الفت ودوستی زندگی کنند، غافل از اینکه رضایت اهل کتاب با حفظ آن حاصل نمی‏شد و انتظار آنان، پیروی از تمام آیین آنها و نه فقط قبله آنان بود.
این آیه در عین اینکه خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است، خطاب به همه مسلمانان در طول تاریخ نیز هست که هرگز یهود و نصاری از شما راضی نخواهند شد، مگر آنکه تسلیم بی‏چون وچرای آنان شوید و از اصول و ارزشهای الهی کناره بگیرید. ولی شما مسلمان‏ها باید با قاطعیّت دست رد به سینه نامحرم بزنید و بدانید تنها راه سعادت، راه وحی است نه پیروی از تمایلات این و آن.
پیام‏ها:
1- دشمن، به کم راضی نیست. فقط با سقوط کامل و محو مکتب و متلاشی شدن اهداف شما راضی می‏شود. (لن ترضی عنک...)
2- اگر مسلمانان مشاهده کردند که کفّار از دین آنان راضی هستند، باید در دینداری خود تردید نمایند. دینداری کافرپسند، همان کفر است. (لن ترضی... حتّی تتّبع ملّتهم)
3- جز وحی و هدایت الهی، همه راه‏ها انحرافی است. (قل ان هدی‏اللّه هوالهدی)
4- مسئولیّت عالم، بیشتر از جاهل است. (بعد الذی جائک من‏العلم)
5 - رابطه با اهل کتاب نباید به قیمت صرف نظر کردن از اصول تمام شود. جذب دیگران آری، ولی عقب نشینی از اصول هرگز. (لئن اتّبعت اهوائهم...)
6- پیروی از تمایلات و هوسهای مردم، منجر به قطع الطاف الهی می‏شود. یا لطف خدا، یا هوسهای مردم. (ما لک من اللّه من ولیّ ولانصیر)