تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 273

(273) لِلْفُقَرَآءِ الَّذِینَ أُحْصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ لَایَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَآءَ مِنَ الْتَعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَهُمْ لَایَسْئَلُونَ الْنَّاسَ إِلْحَافاً وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ‏
(انفاق شما باید) برای نیازمندانی باشد که در راه خدا محصور شده‏اند. (به خاطر دین خدا، از وطن آواره و یا در جبهه‏های جهاد هستند.) توان حرکت و سفر در زمین را (برای تأمین هزینه زندگی و یا کسب سرمایه برای تجارت) ندارند. از شدّت عفاف و آبروداری، شخص بی‏اطلاع آنها را غنی می‏پندارد، امّا تو آنها را از سیما و چهره‏هایشان می‏شناسی. آنان هرگز با اصرار از مردم چیزی نمی‏خواهند. و هر چیز نیکو و خیری را (به این افراد) انفاق کنید، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است.
نکته‏ها:
در برخی از تفاسیر همچون تفسیر کبیر فخررازی، مجمع‏البیان و قرطبی آمده که این آیه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقریباً چهارصد نفر بودند که از مکّه به مدینه هجرت کرده و چون در مدینه خانه و کاشانه و آشنایانی نداشتند، در کنار مسجد پیامبر روی صُفّه (سکّوئی بزرگ) زندگی می‏کردند و اینان همیشه برای جهاد در راه خدا آماده بودند.
پیام‏ها:
1- فقرا، در اموال اغنیا حقّی دارند. (للفقراء)
2- باید به مجاهدان وکسانی که به خاطر فعالیّت‏های سیاسی برای مبارزه با طاغوت‏ها در محاصره‏ی زندان‏ها وتبعیدگاه‏ها قرار دارند ومهاجران بی‏پناه و همه کسانی که در راه خدا دچار فقر شده وفرصت تلاش برای تأمین زندگی را ندارند، توجّه لازم صورت گیرد. (اُحصروا فی سبیل‏اللّه لایستطیعون ضرباً...)
3- کسانی که می‏توانند با مسافرت و مهاجرت به نقطه‏ای دیگر زندگی خود را تأمین نمایند، نباید منتظر انفاق مردم باشند. (لایستطیعون ضرباً فی‏الارض)
4- فقیران عفیف، پاکدامن وآبرودار، مورد ستایش خداوند هستند. (یحسبهم الجاهل اغنیاء)
5 - فقرای گمنام و محترم، در اولویّت هستند. (تعرفهم بسیماهم)
6- حتّی اگر ضرورتی پیش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشید. (لایسئلون الناس الحافاً) تکدّی‏گری، ناپسند است.
7- شرط انصاف نیست که گروهی خود و تمام هستی خود را فدا کرده و در محاصره قرار گیرند، ولی گروه دیگر حتّی از انفاق به آنان تنگ نظری داشته باشند.**بازنگری این آیه را که تمام کردم، هنوز قلم را به زمین نگذاشته بودم که شخصی وارد شد وروزنامه‏ای بدستم داد که از سیمای فرزانگان مطلبی نوشته بود. دیدم که با این آیه بسیار سازگار است، لذا آنرا در پاورقی آوردم. آیة اللّه میرزا علی آقا قاضی(ره) استاد عرفان علامه طباطبایی(ره) را در نجف اشرف دیدند که از سبزی فروشی کاهوهای پلاسیده ونامرغوب را خریداری می‏کند، از او پرسیدند: چرا این کار را می‏کنی؟ فرمود: این مغازه‏دار شخص فقیری است، می‏خواهم به او کمک کنم، لکن میل دارم که هم آبرویش محفوظ بماند وهم به گرفتن مال بلا عوض عادت نکند! لذا این کاهوها را از او می‏خرم که به نوایی برسد و برای من فرق زیادی ندارد که کاهوی تازه مصرف کنم، یا کهنه.*** (للفقراء الّذین اُحصروا)