تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 121

(121) الَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْکِتَبَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولَئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْخَسِرُونَ‏
کسانی که به آنها کتاب آسمانی داده‏ایم وآنرا چنان که سزاوارِ تلاوت است تلاوت می‏کنند، آنان به آن (قرآن یا پیامبر) ایمان می‏آورند و کسانی که به آن کافر شوند، آنان همان زیانکارانند.
نکته‏ها:
در برابر یهود و نصارایی که به سبب لجاجت و سرکشی مورد انتقاد قرار گرفتند، گروهی از آنان مورد تمجید و قدردانی خداوند قرار گرفته‏اند. آنان کسانی هستند که به کتاب‏های آسمانی مراجعه کرده و نشانه‏های ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را در آن دیده و به او ایمان می‏آورند.
در تفسیر اطیب‏البیان آمده است: مراد از «کتاب» در این آیه، قرآن و مخاطب مسلمانانی هستند که در قرائت قرآن، حقّ تلاوت را ادا نموده وبه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورده‏اند. تفسیر المیزان نیز این معنی را احتمال داده است.
روایتی درباره‏ی آداب تلاوت قرآن در تفسیر المیزان نقل شده، که هشت نکته را مورد توجّه قرار داده است:
1- ترتیل آیات. 2- تفقّه در آیات. 3- عمل به آیات. 4- امید به وعده‏ها. 5 - ترس از وعیدها. 6- عبرت از داستان‏ها. 7- انجام اوامر الهی. 8 - ترک نواهی. در پایان روایت نیز امام صادق علیه السلام فرمود: حقّ تلاوت تنها حفظ آیات، درس حروف، قرائت و تجوید نیست. وبر اساس روایات، کسانی که حقّ تلاوت قرآن را ادا می‏کنند، تنها امامان معصوم می‏باشند.**کافی، ج‏1 ص 215.***
پیام‏ها:
1- رعایت انصاف حتّی در برخورد با مخالفان، لازم است.**در آیاتی که قرآن از بنی‏اسرائیل انتقاد می‏کند، کلماتی همچون «کثیر»، «اکثر» و«فریق»، بکار رفته است تا حقّ افراد پاکدل و مؤمن از بین نرود. ***(الّذین اتیناهم الکتاب یتلونه حقّ تلاوته)
2- حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زیبا ورعایت نکات تجوید خلاصه نمی‏شود، بلکه ایمان وعمل نیز لازم است. (یتلونه حقّ تلاوته اؤلئک یؤمنون به)
3- کسی که در انتخاب مکتب دچار انحراف شود، زیانکار واقعی است. (فاؤلئک هم الخاسرون)