تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 109

(109) وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَبِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِّنْ بَعْدِ إیمَنِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِّنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِّنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الحَقُّ فاَعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتَّی‏ یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَی‏ کُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ
بسیاری از اهل کتاب (نه تنها خودشان ایمان نمی‏آورند، بلکه) از روی حسدی که در درونشان هست، دوست دارند شما را بعد از ایمانتان به کفر بازگردانند، با اینکه حقّ (بودن اسلام و قرآن،) برای آنان روشن شده است، ولی شما (در برابر حسادتی که می‏ورزند، آنها را) عفو کنید و درگذرید تا خداوند فرمان خویش بفرستد، همانا خداوند بر هر کاری تواناست.
نکته‏ها:
«عفو» یعنی بخشیدنِ خلاف، «صَفح» یعنی نادیده گرفتنِ خلاف.
دشمن که در دل آرزوی کفر شما را دارد، در عمل از هیچ توطئه و نقشه‏ای خودداری نخواهد کرد. روشهای اقدام آنها همان طرح سؤالات بی‏جا، وسوسه‏ها، القای شبهات و... می‏باشد که باید نسبت بدانها هشیار بود.
پیام‏ها:
1- نسبت به روحیّات وبرنامه‏های دشمنان خود، مواظب باشید. (ودَّ... یرُدّونکم)
2- در برخورد با دشمن نیز باید انصاف داشت. (ودّ کثیر) (آیه می‏فرماید: بسیاری از اهل کتاب چنین هستند، نه همه‏ی آنان.)
3- شعله‏ی حسادت، چنان خطرناک است که بعد از علم و آگاهی نیز فرو نمی‏نشیند. (حسداً... من بعد ما تبین لهم الحقّ)
4- شما با ایمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتی می‏یابید که دشمنان به شما رشک و حسد می‏ورزند و می‏خواهند شما به جهل، شرک و تفرقه‏ی زمان جاهلیّت برگردید. (ودّ کثیر... لو یردّونکم)
5 - با مخالفان نباید فوراً به خشونت برخورد کرد، گاهی لازم است حتّی با علم به کینه و حسادت آنها، با ایشان مدارا نمود. (فاعفوا)
6- فرمان عفو دشمن، به صورت موقّت و تا زمانی است که مسلمانان دلسرد و دشمنان جسور نشوند. (فاعفوا و اصفحوا حتّی)
7- عفو، نشان ضعف نیست. خداوند بر انجام هر کاری تواناست و امروز نیز می‏تواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. (انّ اللّه... قدیر)