تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 226

(226) لِلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فَآءُو فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏
برای کسانی که (به قصد آزار همسر،) سوگند می‏خورند که با زنان خویش نیامیزند، چهار ماه مهلت است. پس اگر (از سوگند خود دست برداشته و به آشتی) برگشتند، (چیزی بر آنها نیست و) خداوند آمرزنده و مهربان است.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «ایلاء» به معنای سوگند خوردن برای ترک آمیزش جنسی است. این کار را بعضی از مردان در زمان جاهلیّت برای در تنگنا قرار دادن همسران می‏کردند و بدینوسیله آنان را در فشار روحی و غریزی قرار می‏دادند. نه خود همسرِ مفیدی بودند و نه آنان را با طلاق دادن آزاد می‏کردند. این آیه به مردان چهار ماه فرصت می‏دهد که تکلیف همسران خود را روشن کنند، یا از سوگند خود برگشته و با همسر خویش زندگی کنند و یا رسماً او را طلاق دهند. البتّه این مدّت چهار ماه، نه به خاطر احترام به سوگند نارواست، بلکه به جهت آن است که هر مردی در شرایط عادّی نیز تا چهار ماه بیشتر حقّ عدم آمیزش را ندارد.
پیام‏ها:
1- اسلام، حامی مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم وتضییع حقوق قرار گرفته‏اند وقرآن بارها از آنها حمایت نموده است. (للذین‏یؤلون‏من‏نسائهم)
2- مبارزه با بساط سنّت‏های خرافی و جاهلی، از اصول وظایف انبیا است. (للذین یؤلون)
3- انسان برای بدترین کارها، گاهی مقدّس‏ترین نام‏ها را دستاویز قرار می‏دهد. (یؤلون)
4- توجّه به حقوق ونیازهای روحی و غریزی زن، یک اصل است. (تربّص اربعة اشهر)
5 - برای بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتی لازم است. (اربعة اشهر)
6- به جای دعوت به طلاق، باید مردم را به ادامه زندگی تشویق کرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگی، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندی است. (فان فاءُو فانّ اللّه عفور رحیم)