تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 200

(200) فَإِذَا قَضَیْتُمْ مَنَسِکَکُمْ فَاذْکُرُواْ اللَّهَ کَذِکْرِکُمْ ءَاَبآءَکُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکْراً فَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِی الْدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الْأَخِرةِ مِنْ خَلَقٍ‏
پس چون مناسک (حج) خود را انجام دادید، خدا را یاد کنید، همانگونه که پدران خویش را یاد می‏کنید، بلکه بیشتر و بهتر از آن. پس بعضی از مردم کسانی هستند که می‏گویند: خداوندا! به ما در دنیا عطا کن. آنان در آخرت بهره‏ای ندارند.
نکته‏ها:
گروهی از اهل مکّه، بعد از پایان مراسم حج در محلّی اجتماع کرده و با یاد کردن پدران و نیاکان خود به آنان افتخار و مباهات می‏کردند. قرآن دستور می‏دهد به جای تفاخر به پدران و نیاکان، خدا را یاد کنید**تفسیر مجمع‏البیان، ج‏2، ص‏529 ؛ نورالثقلین، ج‏1، ص‏198.*** و از نعمت‏ها و توفیقات او سخن بگویید و در این کار جدّی‏تر باشید.
یاد هر کس یا هر چیز، نشانه‏ی حاکمیّت آن بر فکر انسان است. کسی که یاد نیاکان را دارد و به آنان افتخار می‏کند، فکر و فرهنگ آنان را پذیرفته است و این یادکرد می‏تواند فرهنگ جاهلی را بر جامعه حاکم کند. به همین دلیل حضرت موسی گفت: من گوساله طلائی و پر قیمت سامری را آتش می‏زنم و خاکسترش را به دریا می‏ریزم. زیرا تماشای آن، فرهنگ و تفکّر شرک را در انسان زنده می‏کند.


پیام‏ها:
1- جهت‏دهی به ایام فراغت، یکی از وظایف مربّی است. (فاذا قضیتم...فاذکروا اللَّه)
2- یاد خدا، هم از نظر کمّیت باید کثیر باشد؛ (واذکروا اللّه کثیراً) و هم از نظر کیفیّت، عاشقانه و خالصانه. (اشدّ ذکراً)
3- سطحی‏نگر نباشیم. گروهی در بهترین زمان‏ها و مکان‏ها، تنها دعای آنها رسیدن به زندگی کوتاه مادّی است. (ربّنا اتنا فی الدنیا وما له فی الاخرة من خلاق)