تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 138

(138) صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَبِدُونَ‏
(این است) رنگ‏آمیزی الهی و کیست بهتر از خدا در نگارگری؟ و ما تنها او را عبادت می‏کنیم.
نکته‏ها:
انسان در زندگی خویش باید رنگی را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ‏ها، رنگ خدایی بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد وقبیله وهوسها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادری و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همه‏ی رنگ‏ها به مرور زمان کم رنگ وبی‏رنگ می‏شود. امّا رنگ خدایی همیشگی و پایدار است. (کل شی‏ء هالک الاّ وجهه)**قصص، 88.*** و چه رنگی بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگی می‏کنیم. بگذریم که یهود، کودکان خود را با آبی مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبی می‏دهند.
بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیای خدارا به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشتری آن خدا، و بهای آن بهشت باشد. همه‏ی رنگ‏ها پاک می‏شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین می‏روند، ولی آنچه ابدی و باقی است همان رنگ و صبغه‏ی الهی یعنی اخلاص وایمان است.
در حدیث آمده است: شخصی در دیوار خانه‏ی خود سوراخی ایجاد می‏کرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا اینکار را انجام می‏دهی؟! جواب داد: تا دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمود: می‏توانی این منظور را داشته باشی که روزنه‏ی ورود روشنایی قرار دهی تا اوقات نماز را بشناسی. یعنی اگر بناست در دیوار روزنه‏ای ایجاد شود، چرا تنها برای بیرون کردن دود باشد؟ چرا برای ورود نور نباشد؟**آیةاللَّه جوادی، تفسیر موضوعی، ج‏5، ص‏132.*** بله می‏توان به هر کاری، رنگ خدایی داد.
راه خدا یکی است. اگر رنگ خدایی نباشد، رنگ‏های دیگر، انسان را گیج و متحیّر می‏کند. وهمرنگ شدن با جماعتی که اکثر آنها دچار انحرافند خود مایه رسوایی وخواری در قیامت است.
پیام‏ها:
1- ایمان به خدا، پیامبران، کتاب‏های آسمانی و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایی است. در آیات قبل فرمود: (قولوا آمنّا باللّه‏و...)، در این آیه می‏فرماید: (صبغة اللّه)
2- برترین و زیباترین رنگ‏ها، صبغه و رنگ الهی است. (ومن احسن من‏اللّه صبغة)
3- باید تنها بنده خدا بود، نه بنده‏ی دیگران. (و نحن له عابدون)