تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 239

(239) فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالاً أَوْ رُکْبَاناً فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُواْ اللَّهَ کَمَا عَلَّمَکُمْ مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ‏
پس اگر (از دشمن یا خطری) بیم داشتید، پیاده یا سواره (به هر شکل که می‏توانید نماز گزارید) و آنگاه که ایمن شدید خدا را یاد کنید، همانگونه که آنچه را نمی‏توانستید بدانید به شما آموخت.

نکته‏ها:
در قرآن گاهی به جای کلمه‏ی «صلوة»، کلمه «ذکر» گفته شده است، چنانکه درباره نماز جمعه می‏فرماید: (فاسعوا الی ذکر اللّه) به سوی ذکر خدا بشتابید. و یا خداوند به موسی علیه السلام می‏فرماید: (اقم الصلوة لذکری) نماز را بپادار تا یاد من باشی. در این آیه نیز مراد از (فاذکروا اللّه) نماز است.
آری، فلسفه و روح نماز، یاد خداوند است.
این آیه اشاره به نماز خوف دارد که در شرایط جنگی با احکام مخصوصی که در فقه آمده است، اقامه می‏شود.
در احادیث می‏خوانیم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در جنگ احزاب با اشاره نماز خواندند و حضرت علی علیه السلام در بعضی از جنگ‏ها دستور می‏دادند که هنگام جنگ با ایماء و اشاره نماز بخوانند. امام کاظم علیه السلام در جواب شخصی که پرسید: اگر حیوان درنده‏ای به ما حمله کرد و وقت نماز تنگ بود چه کنیم؟ فرمودند: با همان وضعی که دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد.**تفسیر نمونه، ج‏2، ص 148 ونورالثقلین، ج‏2، ص‏239.***
پیام‏ها:
1- نماز، در هیچ حالی ساقط نمی‏شود. (فان خفتم فرجالا او رکبانا)
2- در اسلام عسر و حرج نیست. وقتی امکان استقرار بدن و یا ایستادن به سوی قبله و یا سایر شرایط نباشد، حذف می‏شوند. (فرجالا او رکبانا)
3- نماز، شکر نعمت است. (فاذکروااللّه کما علّمکم)
4- بعضی از مسائل را انسان نمی‏داند، ولی می‏تواند به تجربه بدست آورد. ولی بعضی از مسائل را انسان نمی‏داند و نمی‏تواند که بداند، مگر از طریق وحی. (ما لم تکونوا تعلمون) ونفرمود: «لا تعلمون»