تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 62

(62) إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَرَی‏ وَالصَّبِئِینَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ‏
همانا کسانی که (به اسلام) ایمان آورده و کسانی که یهودی شدند و نصاری و صابئان، هرکس که به خدا و روز قیامت ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پس برای آنها در نزد پروردگارشان، پاداش و اجر است و بر آنها ترسی نیست و آنها محزون نمی‏شوند.
نکته‏ها:
در تفسیر نمونه از جامع البیان، نقل شده است: سلمان فارسی به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفت: دوستان من که اهل ایمان و نماز بودند، ولی شما را ندیدند تا به شما ایمان بیاورند، وضع آنها در قیامت چگونه است؟ یکی از حاضرین جواب داد: اهل دوزخند. ولی این آیه نازل شد که هر کدام از پیروان ادیان که در عصر خود بر طبق وظایف و فرمان الهی عمل کرده‏اند مأجورند. البتّه این آیه نمی‏تواند بهانه و دستاویزی برای ماندن در یهودیّت و مسیحیّت باشد. زیرا اوّلاً: قرآن، اهل کتاب را به اسلام دعوت نموده است و ثانیاً: تهدید کرده که اگر آگاهانه به سراغ دینی غیر از اسلام بروند، مورد قبول نیست.**آل‏عمران، 85.***
مراد از (الّذین هادوا) یهودیان هستند. این نامگذاری یا به سبب اظهار توبه‏ی آنان است که با تعبیر (انّا هُدنا الیک)**اعراف، 156.*** آمده است و یا به جهت آنکه این قوم به یکی از فرزندان حضرت یعقوب که یهود نام داشت، منسوب بودند.
مراد از (نصاری)، مسیحیان هستند که در جواب حضرت عیسی که فرمود: (مَن أنصاری) گفتند: (نحن انصار اللّه)**صف، 14.***. شاید هم این نامگذاری به جهت سکونت آنان در منطقه ناصریّه، زادگاه عیسی علیه السلام باشد.
«صابئین» به کسانی گفته می‏شود که خود را پیروان حضرت یحیی می‏دانند و برای ستارگان، قدرت تدبیر قائلند. نام این گروه در سوره‏های بقره، مائده و حج، در کنار یهود، نصاری، مجوس و مشرکین آمده است**بقره، 62 ؛ مائده، 69 ؛ حج، 17.*** و از اینجا معلوم می‏شود که صابئین غیر از چهار دسته‏ی مذکورند. پیروان این آئین نیز همانند سایر اهل‏کتاب، به اسلام دعوت شده‏اند. اینها با توجّه به اعتقادات خاصّ خود، پیروان اندکی دارند و اهل تبلیغ از دین خودشان نیستند. آنها بیشتر در کنار رودخانه‏ها و دریاها زندگی می‏کنند و گوشه‏گیر و منزوی هستند. این افراد، غسل‏های متعدّدی دارند که در تابستان و زمستان باید در رودخانه و آب جاری انجام دهند. هم اکنون تعداد نزدیک به پنج هزار نفر از آنان در خوزستان در کنار رود کارون و شهرهای دیگر آن استان زندگی می‏کنند و قریب به هشت هزار نفر نیز در عراق در کنار دجله و شهرهای دیگر عراق سکونت دارند.
پیام‏ها:
1- تمام ادیان آسمانی، اصول مشترک دارند؛ توحید، معاد و انجام اعمال صالح. (آمن باللَّه و الیوم الاخر و عمل صالحاً)
2- مهم‏ترین اصل اعتقادی بعد از توحید، معاد است. (ءامن باللَّه و الیوم الاخر)
3- صاحبان ادیان دیگر در صورت بی‏اطلاعی از اسلام، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، اگر به دین آسمانی خود ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند ودر بی‏اطلاعی خود مقصّر نباشند، اهل نجات هستند. (من آمن باللّه... لاخوف علیهم...)
4- انسان، تنها در سایه‏ی ایمان به خداوند و امید به معاد و انجام عمل صالح، آرامش می‏یابد. (لا خوف علیهم)
5 - سعادت وکرامت، مربوط به ایمان وعمل صالح است، نه عنوانِ مسلم، یهودی، مسیحی، صابئی. (من آمن باللّه... لاخوف علیهم...)