تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 63

(63) وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمْ الطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَیْنَکُم بِقُوَّةٍ وَاذْکُرُواْ مَا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏
و (یاد کن) زمانی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بر فراز شما بالا بردیم (و گفتیم:) آنچه را (از آیات و دستورات خداوند) به شما داده‏ایم، با قدرت بگیرید و آنچه را در آن هست، به خاطر داشته باشید (و به آن عمل کنید) تا پرهیزگار شوید.
نکته‏ها:
ماجرای کنده شدن کوه طور از جای خود و قرار گرفتن در بالای سر یهود، در سوره‏های بقره،**بقره، 93. ***نساء**نساء، 154.*** و اعراف**اعراف، 171. ***نیز آمده است. همچنین شاید مراد از پیمان مطرح شده در این آیه، همان پیمانی باشد که در سوره‏های بقره**بقره، 40 و82.*** و مائده**مائده، 12.*** آمده است.

پیام‏ها:
1- میثاق گرفتن، یکی از عوامل و انگیزه‏های عمل است. (اخذنا میثاقکم)
2- خداوند، هم از طریق فرستادن پیامبر و هم با نشان دادن کارهای خارق العاده، حجّت را بر مردم تمام کرده است. (رفعنا فوقکم الطور)
3- تهدید، برای سرکوب کردن روحیّه‏های مغرور و لجوج، یک وسیله‏ی تربیتی است. (رفعنا فوقکم الطور)
4- حفظ دستاوردهای انقلاب (نجات از سلطه‏ی فرعون وآزاد شدن از اسارت‏و...)، باید با قدرت و قوّت دنبال شود. (رفعنا فوقکم الطور)
5 - عمل به آیات و احکام الهی، باید همراه با جدّیّت، عشق و تصمیم باشد نه شوخی، نه عادت، نه شکّ و نه تشریفات. (خذوا ما اتیناکم بقوة)
6- معارف دینی باید با تدریس وتبلیغ، در اذهان مردم زنده بماند. (اذکروا ما فیه)
7- یاد آیات الهی وتدبّر در آنها، زمینه‏ساز تقواست. (اذکروا ما فیه لعلکم تتقون)