تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 162

(162) لَکِنِ الرَّ سِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ یُؤمِنُونَ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَآ أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَالْمُقِیمِینَ الصَّلَو ةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّکَو ةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ أُوْلَئِکَ سَنُؤْتِیهِمْ أَجْراً عَظِیماً
ولی راسخان در علم از یهود و مؤمنان، به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است ایمان دارند. و به ویژه برپا دارندگان نماز، و اداکنندگان زکات، و ایمان آورندگان به خدا و قیامتند. بزودی آنان را پاداش بزرگی خواهیم داد.
نکته ها:
از اینکه بارها در قرآن جمله‏ی (و ما انزل من قبلک) آمده و یک بار هم عبارت «من بعدک» نیامده است، خاتمیّت دین اسلام را می‏توان فهمید.
در حدیث آمده است: آنکه زکات نمی‏پردازد، نمازش قبول نیست. پیامبرصلی الله علیه و آله نیز نمازگزارانی را که اهل پرداخت زکات نبودند، از مسجد بیرون می‏کرد. و به فرموده‏ی قرآن، نمازگزار واقعی بخیل نیست. (اذا مسّه الخیر منوعاً، الاّ المُصلّین)**معارج، 21 - 22.***
پیام ها:
1- در انتقاد باید انصاف داشت. در این آیه مؤمنانِ یهود از ظالمان و حرام‏خواران استثنا شده‏اند. (لکن الراسخون... منهم)
2- دانشی ارزشمند است که ریشه ورسوخ در جان داشته باشد. (الراسخون فی العلم)
3- هدف و باورهای مشترک مهم است، نه نژاد و قبیله و زبان. (الراسخون فی العلم منهم و المؤمنون)
4- ایمان به همه‏ی اصول در همه‏ی ادیان الهی لازم است. (ما انزل الیک و ما انزل من قبلک)
5 - با آنکه نماز و زکات، در همه‏ی ادیان بوده‏اند، ولی به خاطر اهمّیت جداگانه ذکر شده‏اند. (ما انزل الیک و ما انزل من قبلک و المقیمین الصلاة و...)
6- نماز از زکات جدا نیست و اهل نماز باید اهل انفاق‏های مالی هم باشند. (المقیمین الصلوة و المؤتون الزکوة)
7- نماز جایگاه مخصوص دارد. (همه‏ی جملات آیه با واو و نون آمده «راسخون، مؤمنون، مؤتون»، ولی درباره نماز به جای «مقیمون» کلمه‏ی «مقیمین» بکار رفته که در زبان عربی، نشانه‏ی برجستگی آن است.)