تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 141

(141) الَّذِینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کَانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَکُنْ مَّعَکُمْ وَإنْ کَانَ لِلْکَفِرِینَ نَصِیبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ للِکَفِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً
(منافقان) کسانی‏اند که پیوسته (از سر بدخواهی) مراقب شما هستند تا اگر از سوی خدا برای شما پیروزی باشد، گویند: آیا ما با شما نبودیم؟ (پس باید در افتخارات و غنائم شریک شویم) اگر برای کفّار بهره‏ای (از پیروزی) بود، (به کفّار) گویند: آیا ما مشوّق شما (برای جنگ با مسلمانان) و بازدارنده شما از گزند آنان و عدم تسلیم در برابر) مؤمنان نبودیم؟ پس خداوند روز قیامت، میان شما داوری خواهد کرد. و خداوند هرگز راهی برای سلطه‏ی کفّار بر مسلمانان قرار نداده است.
نکته ها:
قرآن، از پیروزی مسلمانان با کلمه‏ی «فتح» و پیروزی کفّار با واژه‏ی «نصیب» تعبیر کرده است، تا بفهماند رونق کفر، زودگذر است و فرجام نیک و پیروزی واقعی، با حقّ است.
«نَستَحوذ» از ریشه‏ی «حوذ» به معنای عقبِ ران گرفته شده است. زیرا شتربان برای سوق و حرکت دادن شتر، به آن قسمت ضربه می‏زند و در اینجا مراد، تشویق کفّار به جنگ علیه مسلمانان است.
فقها در مسائل مختلف فقهی، برای اثبات عدم تسلّط کفّار بر مؤمنان، به جمله‏ی (لن یجعل الله) استناد می‏کنند. البتّه رفت و آمد و کسب اطلاع و آموزش دیدن و تبادل فرهنگی و اقتصادی، اگر سبب سلطه کفّار و ذلّت مؤمنان نباشد مانعی ندارد. چون در روایات می‏خوانیم: آموزش ببینید، گرچه به قیمت مسافرت به کشور چین باشد. و یا پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله فرمود: هر کافر اسیری، ده مسلمان را آموزش دهد او را آزاد می‏کنم. و در زمان معصومین علیهم السلام معاملات میان مسلمانان و دیگران انجام می‏شده است.
پیام ها:
1- منافقان فرصت‏طلبند واز هر پیشامدی به سود خود بهره می‏گیرند. (یتربّصون بکم...)
2- منافقان جاسوسان کفّار، و مشوّق آنان برای جنگ با مسلمانانند. (نستحوذ)
3- روز قیامت، با داوری به حقّ خدا، همه‏ی نیرنگ‏ها و نفاق‏ها آشکار می‏شود. (فالله یحکم بینکم یوم‏القیامة)
4- مؤمنان، حقِ پذیرفتن سلطه‏ی کافران را ندارند، و سلطه‏پذیری نشانه نداشتن ایمان واقعی است. (لن یجعل‏الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا)
5 - باید کاری کرد که کفّار از سلطه بر مؤمنان برای همیشه مأیوس باشند. (لن یجعل الله...)
6- هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادی که راه نفوذ کفّار بر مسلمانان را باز کند حرام است. پس مسلمانان باید در تمام جهات سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی از استقلال کامل برخوردار باشند. (لن یجعل‏الله للکافرین...)