تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 88

(88) فَمَا لَکُمْ فِی الْمُنَفِقِینَ فِئَتَیْنِ وَاللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِمَاکَسَبُواْ أَتُرِیدُونَ أَنْ تَهْدُواْ مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلاً
چرا درباره‏ی منافقانی که خداوند به خاطر اعمالشان، آنان را سرنگون کرده دو دسته شده‏اید؟! آیا می‏خواهید کسانی را که خداوند گمراه کرده، به راه آورید؟ (مگر نمی‏دانید) هر که را خداوند گمراه کند، هرگز راهی برای نجاتش نخواهی یافت؟
نکته ها:
کلمه «اِرکاس» به معنای واژگون کردن است، و مراد از (ارکسهم) در آیه واژگونی فکری منافقان است.
در چند آیه‏ی قبل برای واسطه شدن و شفاعت در کار خیر و شر آیه‏ای خواندیم. این آیه نمونه‏ای از شفاعت برای منافقان را بیان می‏کند.
گروهی در مکّه به ظاهر مسلمان شدند، ولی هجرت نکردند و در عمل با مشرکان بودند. بعدها که هجرت کردند، (شاید هم برای جاسوسی) مؤمنان درباره‏ی آنان دو نظر داشتند. بعضی می‏گفتند: چون به توحید و معاد شهادت می‏دهند، رفتار برادرانه با آنان داشته باشیم، وبعضی به خاطر ترک هجرت وهمکاری آنان با کفّار، طرفدار برخورد منفی با آنان بودند، که این آیه نازل شد.
جملات قرآن را در کنار هم معنا کنیم. در این آیه هم (اضل اللّه) داریم و هم (یضلل‏اللّه)، ولی جمله (بما کسبوا) نیز هست. یعنی گمراه کردن الهی به خاطر عملکرد خود ماست.
پیام ها:
1- با وجود رهبری همچون پیامبر صلی الله علیه و آله ، تشتت آراء ناپسند است. (فمالکم...)
2- برای برخورد با منافقان، قاطعیّت و یکپارچگی لازم است. (فمالکم...فئتین)
3- عامل سقوط انسان، اعمال خود اوست. (ارکسهم بما کسبوا)
4- دایه‏ی مهربان‏تر از مادر نباشید. آنکه خود، مقدّمات سقوطش را فراهم کرده، چرا دلسوزی؟ (بماکسبوا...أتریدون)
5 - وقتی پیمانه‏ی گناه پر شود، قهر خدا حتمی است. همه‏ی عوامل در برابر قدرت خداوند بی اثر می‏شوند. (ومن یضلل اللّه فلن تجد له سبیلاً)
6- کسی که طبق نظام قانونمند الهی بخاطر عملکردش از گردونه خارج شد، حتی تو که پیامبری راهی برای نجاتش نمی‏یابی. (فلن تجد له سبیلا)