تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 13

(13) قَدْ کَانَ لَکُمْ ءَایَةٌ فِی فِئَتَیْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَتِلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ أُخْری‏ کَافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِّثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَاللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشَآءُ إِنَّ فِی ذَ لِکَ لَعِبْرَةً لِّأُولِی الْأَبْصَرِ
به یقین در دو گروهی که (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، برای شما نشانه (و درس عبرتی) بود. گروهی در راه خدا نبرد می‏کردند و گروه دیگر که کافر بودند (در راه شیطان و هوس خود.) کفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر می‏دیدند (واین عاملی برای ترس آنان می‏شد) وخداوند هر کس را بخواهد به یاری خود تأیید می‏کند. همانا در این امر برای اهل‏بینش، پند وعبرت است.
نکته ها:
این آیه مربوط به جنگ بدر است که دو گروهِ مسلمانان و کفّار در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد وسیزده نفر بود که هفتاد وهفت نفر آنها از مهاجرین و دویست وسی وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت علی علیه السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولی لشکر کفر بیش از هزار رزمنده و صد اسب‏سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست ودو شهید - 14 نفر از مهاجرین و8 نفر از انصار - بر دشمن کافر با 70 کشته و70 اسیر پیروز شدند.
جنگ بدر با پیش بینی قبلی انجام نشد. هدف، مصادره اموال کفّار به تلافی مصادره‏ی اموال مسلمین مهاجر از مکّه بود که به جنگ و برخورد نظامی انجامید. (فی فئتین التقتا)
سؤال: در این آیه می‏خوانیم که کفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ (یرونهم مثلیهم) در حالی که در آیه 44 سوره انفال می‏خوانیم: مسلمانان در چشم کفّار کم جلوه کردند؛ (یقلّلکم فی اعینهم) چگونه چنین چیزی ممکن است؟
پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را کم دیدند تا جرأت هجوم پیدا کنند و از کفّار مکّه کمک نخواهند، ولی در هنگام جنگ، آنان را زیادی دیدند و خود را باختند. بنابراین کم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضی نیست.**تفسیر صافی.***
پیام ها:
1- هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. (فی سبیل اللّه)
2- رزمندگان مسلمان دارای یک هدف هستند. (فئة تقاتل فی سبیل اللّه) (ولی رزمندگان کافر هرکدام برای هدفی به جنگ آمده‏اند.)
3- آنجا که خدا بخواهد دیدها، برداشت‏ها و افکار عوض می‏شود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر می‏بیند. (یرونهم مثلیهم رأی العین)
4- یکی از امدادهای غیبی، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. (یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد)
5 - جنگ بدر نشان داد که اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امکانات مادّی، عامل پیروزی نیست. (یؤیّد بنصره من یشاء)
6- گرچه خداوند هر کس را بخواهد یاری می‏کند؛ (من یشاء) ولی شرط یاری آن است که مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند.**در جای دیگر نیز می‏فرماید: (ان تنصروا اللّه ینصرکم) محمّد، 7.*** (فی سبیل اللّه)
7- هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیری باشد. (لعبرة)
8 - گرچه حوادث برای همه مایه‏ی پند و عبرت است؛ (کان لکم آیة) ولی درس گرفتن از نشانه‏ها، بصیرت وبینش می‏خواهد. (لعبرة لأولی الأبصار)
9- کسانی که از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. (لعبرةلاولی الابصار)