تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 36

(36) وَاعْبُدُواْ اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئاً وَبِالْوَ لِدَینِ إِحْسَناً وَبِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَمَی وَالْمَسَکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَی وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَنُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَایُحِبُّ مَنْ کَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً
و خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر نیکی کنید و به بستگان و یتیمان و بینوایان و همسایه‏ی نزدیک و همسایه‏ی دور و یار هم‏نشین و در راه مانده و زیردستان و بردگانتان (نیز نیکی کنید.) همانا خداوند، هر که را متکبّر و فخرفروش باشد، دوست نمی‏دارد.
نکته ها:
این آیه، از حقّ خدا (واعبدوااللَّه) تا حقّ بردگان (ملکت ایمانکم) را بیان کرده و این نشانه‏ی جامعیّت اسلام است.
(الجار ذی‏القربی والجار الجنب)، شامل همسایه‏ی فامیل و غیر فامیل، هم عقیده و غیر هم عقیده نیز می‏شود. به گفته‏ی روایات تا چهل خانه از هر طرف، همسایه‏اند.**وسائل، ج‏12، ص‏131.*** یعنی در مناطق کوچک، همه همسایه‏اند.
(الصاحب بالجنب)، شامل رفقای دائمی یا موقّت، رفقای سفر، یا آنان که به امید نفعی سراغ انسان می‏آیند، می‏شود.
(ابن‏السبیل)، ممکن است در وطن خود متمکن باشد و ما شناختی از او و بستگانش نداشته باشیم، فقط بدانیم که درمانده‏ی در سفر و فرزند راه است که باید مورد حمایت قرار گیرد.
(مختال)، کسی است که در دنیای خیال، خود را بزرگ می‏پندارد و تکبر می‏کند. اگر به اسب هم «خیل» می‏گویند چون متکبّرانه راه می‏رود.
احسان به پدر و مادر، شامل محبّت، خدمت، کمک مالی، علمی، عاطفی و مشورت با آنان می‏شود.
شرط احسان به والدین خوب بودن آنان نیست، ولی اطاعت از والدین در صورتی است که آنان به امری بر خلاف رضای خدا فرمان ندهند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: پیامبرصلی الله علیه و آله و علی علیه السلام پدران این امّت هستند، زیرا در قرآن آمده: (اعبدوا اللّه... و بالوالدین احساناً)**تفسیر عیّاشی، ج‏1، ص‏241.***
پیام ها:
1- تنها عبادت خدا کافی نیست، دوری از هرگونه شرک و ریا لازم است. (واعبدوا اللَّه ولاتشرکوا...)
2- نیکی به پدر و مادر، در کنار بندگی خدا وتوحید مطرح است. (واعبدوااللَّه... و بالوالدین احسانا)
3- خداپرست واقعی باید نسبت به بستگان، محرومان و همسایگان خود، متعهّد و مسئول باشد. (اعبدوااللَّه... ذی القربی و الیتامی)
4- همسایگان دور نیز بر انسان حقّ دارند. (الجار الجنب)
5 - در احسان کردن به اولویّت‏ها توجّه کنید. نام والدین قبل از بستگان و نام آنان قبل از یتیمان آمده است.
6- بی‏توجّهی به والدین و بستگان و یتیمان و محرومان جامعه، نشانه‏ی تکبّر و فخر فروشی است. (ان اللّه لایحبّ من کان مختالاً فخوراً)
7- احسان، باید همراه با تواضع باشد. در ابتدای آیه سفارش به احسان شده و در پایان از تکبّر نهی نموده است. (لایحبّ کلّ مختال)