تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 94

(94) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُواْ وَ لَاتَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَی‏ إِلَیْکُمْ السَّلَمَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ کَثِیرَةٌ کَذَ لِکَ کُنْتُمْ مِّنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْکُم فَتَبَیَّنُواْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیراً
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هرگاه در راه خدا (برای جهاد) گام برداشتید پس (در کار دشمن) تحقیق کنید و به کسی که نزد شما (با کلامی یا عملی یا سلامی یا پیشنهادی) اظهار اسلام و صلح می‏کند، نگویید: تو مؤمن نیستی، تا بدین بهانه کالای زندگی دنیا و غنائم بدست آورید. زیرا که غنائم بسیار، نزد خداوند است. شما نیز خودتان قبلاً این گونه بودید، پس خداوند بر شما منّت نهاد (تا ایمان در جانتان نفوذ کرد) پس تحقیق کنید (و زود دست به اسلحه نبرید) که خداوند همواره به آنچه انجام می‏دهید، به خوبی آگاه است.
نکته ها:
پس از نبرد خیبر، رسول خداصلی الله علیه و آله «اُسامة بن زید» را همراه گروهی از مسلمانان به سوی یهودیان در یکی از روستاهای فدک اعزام کرد تا آنان را به اسلام یا قبول شرایط ذمّه دعوت کنند. یکی از یهودیان به نام «مرداس» با آگاه شدن از آمدن سپاه اسلام، اموال و خانواده‏ی خود را در پناه کوهی قرار داد و در حالی که به توحید و نبوّت پیامبر گواهی می‏داد، به استقبال مسلمانان آمد. اُسامه به خیال آنکه او از روی ترس اظهار اسلام می‏کند، او را کشت و اموالش را به غنیمت گرفت. پیامبر خدا از این رفتار که به کشتن یک مسلمان انجامید، ناراحت شد.
انگیزه‏ی مادّی و کسب غنائم در جهاد، چیزی است که اسلام آن را نکوهش کرده و از اقدام شتابزده و کشتن بی تحقیق، زیر عنوان حرکت انقلابی و قاطعیّت، انتقاد نموده است.
جمله‏ی (کذلک کنتم من قبل) هم می‏تواند اشاره به این باشد که شما خودتان هم در آغاز، به ظاهر ادّعای اسلام می‏کردید و هم می‏تواند (آن گونه که در المیزان آمده است) اشاره به این باشد که خود شما نیز در جاهلیّت با انگیزه‏های مادّی و برای رسیدن به غنائم می‏جنگیدید و اسلام آن انگیزه‏ها را از میان برد.
ممکن است مراد از (القی الیکم السلام) اظهار اسلام وگفتن شهادتین باشد که با شأن نزول موافق است ویا مراد از القاء سلام، پیشنهاد آتش‏بس و ترک جنگ و تسلیم باشد نه اسلام آوردن، که معنای آیه این می‏شود: به کسی که پیشنهاد عدم تعرّض می‏کند و اظهار تسلیم و ترک جنگ دارد، نگویید: تو به حرفت ایمان نداری ودروغ می‏گویی تا بتوانید او را بکشید و غنائمی به دست آورید.**تفسیر راهنما.***
البتّه ممکن است مراد از جمله (تبیّنوا) در آخر آیه، تحقیق در تاریخ جاهلیّت باشد. یعنی شما قبل از اسلام برای دنیا جنگ می‏کردید پس تحقیق کنید یعنی تاریخ را بررسی کنید که چگونه اسلام به شما رشد داد، پس از تازه مسلمانان توقّع بالا نداشته باشید.**تفسیر راهنما ذیل آیه.***
پیام ها:
1- جهاد باید بر اساس اطلاعات وآگاهی از وضعیّت واهداف دشمن باشد. (فتبیّنوا)
2- کسانی را که اظهار اسلام می‏کنند، با آغوش باز بپذیرید. (لاتقولوا... لست مؤمناً)
3- در جبهه‏ی جهاد، از قدرت خود سوء استفاده نکنید. (لا تقولوا... لستَ مؤمناً)
4- بر چسبِ بی‏دینی به دیگران زدن و عجله در نسبت دادن کفر به افراد مشکوک ممنوع. (لا تقولوا... لستَ مؤمناً)
5 - ما مأمور به ظاهریم، نه درون افراد، اگر گفتارشان را نمی‏پذیریم، فوری هم ردّ نکنیم. (لا تقولوا... لستَ مؤمناً)
6- نه تنها ادّعا دلیل می‏خواهد، بلکه ردّ مطلب نیز دلیل می‏خواهد. (لاتقولوا... لستَ مؤمناً)
7- با انگیزه‏های مادّی دیگران را تکفیر نکنید. (تبتغون عرض الحیاة الدنیا)
8 - در جنگ‏ها، اهداف مادّی را کنار بگذارید و قداست جهاد را با غنیمت طلبی نشکنید. (تبتغون عرض الحیاة الدنیا)
9- جاذبه‏ی دنیا، رزمندگان جان بر کف را هم رها نمی‏کند. (اذا ضربتم فی سبیل اللّه... تبتغون عرض الحیاة الدنیا)
10- هدف از جهاد، پیوستن دیگران به اسلام است، نه کسب غنائم. پس به خاطر غنائم، دیگران را متّهم به بی‏دینی نکنیم. (لا تقولوا... لستَ مؤمناًتبتغون عرض الحیاة الدنیا)
11- خطر عوض شدن انگیزه‏ها در جهاد، بسیار مهم است.(تبتغون)
12- دنیا، عارضی، ناپایدار و زودگذر است. (عرض الحیاة الدینا)
13- زهد و بی‏اعتنایی به دنیا، باید اخلاق رزمنده‏ی مؤمن باشد. (تبتغون عرض الحیاة الدنیا)
14- شما بی‏تحقیق و بی‏پروا گام برندارید، خداوند مسائل مادّی را حل می‏کند. (فعنداللّه مغانم کثیرة)
15- یاد پاداش‏های الهی، دنیا را در نظر کوچک می‏کند. (فعنداللَّه مغانم کثیرة)
16- نعمت‏های مادّی را هم از خدا بخواهیم. (فعندالله مغانم)
17- انسان فطرتاً دنبال منافع مادّی است و باید به نحوی تأمین شود، چه بهتر که با شناساندن ارزشهای بهتر و جهت دادن به این خواسته فطری او را از سقوط در ورطه سودهای کم و ناروا باز داریم. (فعندالله مغانم کثیرة)
18- دنیاگرایی، خصلتی جاهلی است. (کذلک کنتم من قبل)
19- خود را به جای دیگران بگذارید، بعد قضاوت کنید. شما هم روزی چنین بودید. (کذلک کنتم من قبل)
20- مغرور نشوید، که ایمانتان از خداست. (فمنّ الله علیکم)
21- هدایت‏های الهی، منّت خداوند بر ماست. (فمنّ الله علیکم)
22- نعمت‏ها مسئولیّت آورند. (منّ اللهّ علیکم فتبیّنوا)
23- خطر و ضرر قتل نابجا، بیش از احتمال نفاق از سوی دشمنان و از دست دادن غنائم است. عهده‏داران مال و جان و آبروی مردم، باید اصل احتیاط و تحقیق را فراموش نکنند. (فتبیّنوا... فتبیّنوا)
24- نه ساده‏اندیش باشید، نه زود باور. نه بد اندیش و نه کینه‏توز. (فتبیّنوا)
25- در حوادث جنگ که زمینه و بهانه برای قتل بی گناهان است، با عقل و حوصله برخورد کنید، نه با احساسات، که خداوند، آگاه و بیناست. (ان اللّه کان بما تعملون خبیراً)