تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 23

(23) حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَ تُکُمْ وَعَمَّتُکُمْ وَخَلَتُکُمْ وَ بَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَتُکُمُ الَّتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَوَتُکُمْ مِّنَ الرَّضَعَةِ وَأُمَّهَتُ نِسَآئِکُمُ وَرَبَئِبُکُمُ الَّتِی فِی حُجُورِکُمْ مِّنْ نِّسَآئِکُمُ الَّتِی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَّمْ تَکُونُواْ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلَئِلُ أَبْنَآئِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلَبِکُمْ وَأَنْ تَجْمَعُواْ بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُوراً رَّحِیماً
بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّه‏هایتان و خاله‏هایتان و دختران برادر و دختران خواهر و آن مادرانتان که به شما شیر داده‏اند و خواهران رضاعی (شیری) شما و مادران همسرانتان و دختران همسرانتان (از شوهر قبلی) که در دامن شما تربیت یافته‏اند، به شرط آنکه با مادرانشان، همبستر شده باشید، پس اگر آمیزش نکرده‏اید مانعی ندارد (که با آن دختران ازدواج کنید) و (همچنین حرام است ازدواج با) همسران پسرانتان که از نسل شمایند (نه پسر خوانده‏ها) و (حرام است در ازدواج) جمع بین دو خواهر، مگر آنچه پیشتر انجام گرفته است. همانا خداوند بخشنده و مهربان است.
نکته ها:
در این آیه گروه‏هایی از زنان که به انسان محرمند و ازدواج با آنان حرام است، ذکر شده است. محرمیّت و حرمت ازدواج از سه راه حاصل می‏شود:
1- ولادت (ارتباطنسبی) 2- ازدواج (ارتباطسببی) 3- شیرخواری (ارتباطرضاعی)
تحریم ازدواج با محارم در ادیان پیشین نیز بوده است.**تورات، سِفر لاویان، باب 18، آیه 6 - 23.***
ازدواج با غیر محارم، عامل گسترش ارتباط خانواده‏ها است.
ازدواج همزمان با دو خواهر، معمولاً آنان را به حسادت و رقابت شخصی و جنسی می‏کشاند و علاقه‏هایشان به عداوت می‏انجامد. شاید نهی به این خاطر باشد. (و ان تجمعوا بین الاختین...)
پیام ها:
1- اختیار حرام و حلال کردن همه چیز (مأکولات، مشروبات، معاملات و منکوحات...) تنها برای خداست. (حرّمت علیکم)
2- شیر مادر، همچون تولّد از مادر، یکی از اسباب محرمیّت است. در انتخاب دایه دقّت کنیم. (امّهاتکم اللاتی ارضعنکم و اخواتکم من الرضاعة)
3- به دخترانی که از شوهر قبلیِ زن شما هستند و در خانه شما زندگی می‏کنند، به چشم دختر خود نگاه کنید و مربّی آنان باشید. (و ربائبکم اللاتی فی حجورکم)
4- قانون عطف به ماسبق نمی‏شود. (الا ما قد سلف) (کسانی که قبل از تحریم، دو خواهر را به عقد خود در آورده‏اند، کیفری ندارند گرچه بعد از اعلام این قانون باید یکی از خواهران را نگاه و دیگری را رها کند.)