تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 120

(120) إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ
اگر خوبی به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدی به شما رسد، آنها بدان شادمان می‏شوند و اگر (در برابرشان) صبر کنید و پرهیزکار باشید، حیله‏ی بدخواهانه‏ی آنان هیچ آسیبی به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام می‏دهند احاطه دارد.
نکته ها:
این آیه راه شناختِ دوست و دشمن را بیان می‏کند، که بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عکس‏العمل آنها در مواقع کامیابی و یا ناکامی مسلمانان است. در سیاست خارجی نیز توجّه به محکوم کردن‏ها، تأییدها، تبریک و تکذیب‏ها، و انواع کمک‏ها و تبلیغات، لازم است.
در آیات قبل، به مسلمانان سفارش نمود که دشمنان را نه همراه بگیرند و نه دوست. این آیه می‏فرماید: این برخورد ممکن است تاوان سختی داشته باشد و آنان بر علیه شما توطئه کنند، بنابراین شما باید اهل صبر و تقوا باشید، تا حیله‏های آنان ضربه‏ای به شما نزند.
پیام ها:
1- حسادتِ دشمنان به قدری است که اگر اندک خیری به شما برسد، ناراحت می‏شوند. (ان تمسسکم حسنة تسؤهم)
2- راه نفوذ دشمن، یا ترس و طمع ماست و یا بی‏پروایی و بی‏تقوایی ما، که صبر و تقوا، راه خنثی کردن آنهاست. (ان تصبروا و تتّقوا لایضرّکم)
3- در برابر حسودانی که از رشد ما ناراحتند، چاره‏ای جز صبر و تقوا نیست. (ان تصبروا و تتّقوا لایضرّکم)
4- خداوند با افشای روحیّات دشمن، به مسلمانان هم روحیّه می‏دهد و هم بیدار باش. (ان تمسسکم حسنة تسؤهم... لا یضرّکم کیدهم)