تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 113

(113) لَیْسُواْ سَوَآءً مِّنْ أَهْلِ الْکِتَبِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ یَتْلُونَ ءَایَتِ اللَّهِ ءَانَآءَ الَّیْلِ وَهُمْ یَسْجُدُونَ‏
اهل کتاب همه یکسان نیستند، طایفه‏ای از آنها (به طاعت خدا) ایستاده، آیات الهی را در دل شب تلاوت می‏کنند و سر به سجده می‏نهند.
نکته ها:
این آیه وآیه بعد، صفات خوب گروهی از اهل کتاب را بیان می‏دارد که عبارت است از قیام به اطاعت خدا، تلاوت کتاب آسمانی، سجده، امر به معروف و نهی از منکر و سرعت در کارهای خیر. شاید همین اعمال، بیانگر «حبل اللّه» در آیه قبل باشد.
همانگونه که تلاوت قرآن برای مسلمین به همراه اقامه نماز مورد ستایش الهی است،**(انّ الذین یتلون کتاب اللّه و اقامواالصلوة وانفقوا مما رزقناهم سرّاً و علانیة یرجون تجارة لن تبور) فاطر، 29.*** تلاوت کتب آسمانی، همراه با عبادت و سجده برای اهل کتاب نیزمورد ستایش است. (یتلون... یسجدون)
خداوند در این آیه به ارزش علم، عمل، تداوم، نشاط و عشق و جهت داشتن اشاره کرده است. با کلمه (یتلون) به علم، با کلمه (یسجدون) به عمل، با عبارت (اناءاللیل) به تداوم و با کلمه (قائمة) به عشق و نشاط و با عبارت (آیات اللّه) به جهت اشاره کرده است.
پیام ها:
1- خوبی وکمال را از هر گروه و طایفه‏ای که باشد، بپذیریم و بدان اقرار کنیم. در کنار انتقاد از دیگران، از خوبی‏های آنان غافل نشویم. (من اهل‏الکتاب امّة قائمة)
2- یکی از راههای جذب و دعوت دیگران، اقرار و اعتراف به کمالاتِ آنان است. (من اهل‏الکتاب امّة قائمة)
3- عبادت، نیاز به همّت، جدّیت، عشق و آمادگی دارد. (امّة قائمة)
4- تلاوت آیات خدا و سجده‏های شبانه، موجب ستایش خداوندی است. (یتلون آیات اللّه آناء اللیل)
5 - تلاوت آیات الهی وسجده به درگاه او، قیام به امر الهی است. (قائمة یتلون)
6- شب و بالاخص سحر، بهترین وقت برای مناجات است. (آناء اللیل)
7- عالی‏ترین حالات عبادت، سجده است. (وهم یسجدون)