تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 129

(129) وَلَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمُ فَلَا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا کَالْمُعَلَّقَةِ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُوراً رَّحِیماً
و هرگز نمی‏توانید (از نظر علاقه‏ی قلبی) میان همسران به عدالت رفتار کنید، هرچند کوشش فراوان کنید. پس تمایل خود را یکسره متوجّه یک طرف نسازید تا دیگری را بلاتکلیف رها کنید. و اگر راه صلح و آشتی و تقوا پیش‏گیرید، به یقین خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
نکته ها:
قانون آسمانی با فطرت تضاد ندارد. انسان به همسر جوان بیشتر از همسر سالخورده علاقه دارد. و لذا فرمان عدالت تنها نسبت به رفتار با آن دو است نه علاقه‏ی قلبی. حالا که عدالت قلبی نمی‏شود عدالت در عمل بایستی باشد.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص 558 ؛ کافی، ج 5، ص‏362.*** در اسلام، تکلیف فوق توان نیست. انسان قدرت بر تعدیل محبّت را ندارد ولی حداقل عدالت در برخورد، را باید داشته باشد.
در روایات آمده است: پیامبرصلی الله علیه و آله حتّی در ایام بیماری در آستانه‏ی رحلت، بستر خود را به عدالت به اتاق‏های همسران خود منتقل می‏کرد، و حضرت علی علیه السلام در روزی که متعلّق به همسری بود، حتّی در خانه‏ی همسر دیگر وضو نمی‏گرفت.**تفسیر نمونه و تبیان.***
پیام ها:
1- بلاتکلیف گذاشتن زن، حرام است. (فتذروها کالمعلقة)
2- با صلح و تقوا، هم ضعف‏های گذشته بخشوده می‏شود، هم غفلت‏های ناآگاهانه‏ی امروز. (و ان تصلحوا و تتقوا فانّ اللَّه کان غفوراً رحیماً)