تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 103

(103) فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلَوةَ فَاذْکُرُواْ اللَّهَ قِیَماً وَقُعُوداً وَعَلَی جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِیمُواْ الصَّلَوةَ إِنَّ الصَّلَوةَ کَانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ کِتَباً مَّوْقُوتاً
پس چون نماز را به پایان بردید، خداوند را در (همه) حال ایستاده و نشسته و به پهلو خوابیده یاد کنید، پس هرگاه آرامش یافتید (و حالت خوف تمام شد) نماز را (بصورت کامل) برپا دارید. همانا، نماز بر مؤمنان در وقت‏های معیّن واجب شده است.
نکته ها:
کلمه‏ی «قِیاماً» جمع «قائم» به معنای ایستاده و کلمه‏ی «قُعوداً» جمع «قاعد» به معنای نشسته و کلمه‏ی «جُنوب» جمع «جَنب» به معنای پهلو و کنایه از دراز کشیدن است. همچنین کلمه‏ی «کتاباً» به معنای امری نوشته شده و واجب و کلمه‏ی «مَوقوت» به معنای کاری با وقت معیّن است.
حضرت علی علیه السلام درباره‏ی آیه (اذکروا اللّه قیاماً و قعودا و علی جنوبکم) فرمودند: یعنی شخص سالم ایستاده، مریض نشسته و کسی که نشسته نمی‏تواند، خوابیده نماز بخواند.**وسائل، ج 5، ص 488.***
امام باقر علیه السلام درباره‏ی «کتاباً موقوتاً» فرمودند: یعنی مفروض و واجب.**کافی، ج‏3، ص 394.***
پیام ها:
1- کمبودهای نماز خوف، با یاد خدا جبران می‏شود. (فاذا قضیتم الصلوة فاذکروااللَّه)
2- نماز و یاد خدا در هر حال لازم است، در جبهه‏ی جنگ یا بستر بیماری. (قیاماً و قعوداً و علی جنوبکم)
3- سلاح رزمنده مسلمان، نماز و یاد خداست. (فاذا قضیتم الصلوة فاذکروا اللّه)
4- نماز خوف، یک استثناست. پس از برطرف شدن حالت اضطرار، نماز باید به صورت عادّی خوانده شود. (فاذا اطمأننتم فاقیموا الصلوة)
5 - نماز، از واجبات قطعی الهی در همه‏ی عصرها و برای همه‏ی نسل‏ها است. (کانت علی المؤمنین کتابا)
6- وجوب هر نماز، در وقت مخصوص خودش است. (موقوتاً)
7- تعیین وقت برای نماز، رمز تداوم، نظم و عامل مواظبت بر آن است که خود درس نظم و عامل نظم بخشیدن به امور مسلمانان است. (کتاباً موقوتاً)