تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 16

(16) وَاللَّذَانِ یَأْتِیَنِهَا مِنْکُمْ فَاَذُوهُمَا فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ تَوَّاباً رَّحِیماً
و آن دو نفری از شما که سراغ فحشا و زنا روند (زن یا مرد زناکار و بدون همسر) هر دو را آزار دهید (و بر آنان حدّ جاری کنید). پس اگر توبه کرده و خود را اصلاح کردند، از آنان درگذرید (زیرا) خداوند توبه‏پذیرِ مهربان است.
نکته ها:
برای این آیه در تفاسیر، معانی گوناگونی گفته شده است، ولی معنای فوق، از تفسیر نمونه گرفته شده است. البتّه معنای دیگری نیز به ذهن می‏رسد و آن اینکه:
هرگاه دو مرد تصمیم به انجام فاحشه (لواط) بگیرند، ولی فقط کارهای مقدّماتی را انجام دهند، به نحوی که اطمینان به انجام آن در آینده است، شما از باب نهی از منکر، آن دو را تنبیه و تعزیر وتهدید کنید. اگر شرمنده شده و دست کشیدند و گذشته را جبران کردند، شما هم از آنان بگذرید، که خدا توبه‏پذیر و رحیم است.
طبق این معنی کلمه‏ی (اللّذان) به معنای دو مرد آمده، نه یک مرد ویک زن که از باب تغلیب باشد، و (آذوهما) به معنای آزار و تنبیه است، نه اجرای حدّ. توبه و اصلاح هم به معنایِ صرف‏نظر واقعی است، نه اینکه قبل از صدور حکم قاضی توبه کنند. (یأتیانها) را هم می‏توان به معنای انجام مقدّمات قریب‏الوقوع فحشا گرفت و این در عرف رایج است که کاری را به کسی نسبت دهند که در آستانه‏ی انجام آن است. مثل اینکه به شخصی که افراد را به مهمانی دعوت کرده و مشغول تهیه مقدّمات است، می‏گویند فلانی مهمانی می‏کند، یا مهمان دارد. (واللّه العالم)
توبه‏ی زناکار و صرف‏نظر نمودن از اجرای حد درباره او، تا وقتی است که کار به دادگاه و اقامه‏ی شهود و صدور حکم نرسیده باشد، وگرنه پس از صدور حکم، توبه مانع اجرای آن نمی‏شود.