تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 175

(175) فَأَمَّا الَّذِینَ ءامَنُواْ بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَطاً مُّسْتَقِیماً
پس کسانی که به خداوند ایمان آورده و به او توسّل جستند، به زودی آنان را در رحمت وفضل خویش وارد می‏کند و آنان را به سوی خود در راه راست هدایت می‏کند.
نکته ها:
ممکن است مراد از اعتصام به خداوند در این آیه، اعتصام به اولیا و رهبران الهی باشد که مانع تفرّق و تشتّت می‏گردند. در زیارت جامعه می‏خوانیم: «من اعتصم بکم فقد اعتصم بالله».
در دو آیه‏ی قبل، ایمان و عمل صالح وسیله‏ی دریافت لطف الهی عنوان شد و در این آیه ایمان و اعتصام به خداوند. این نشانه‏ی آن است که راه اعتصام به خدا و پیوستن به او، عمل صالح است.
پیام ها:
1- پاداش‏های الهی، فضل ورحمت اوست، نه استحقاق ما.**و همین که این رحمت و فضل خود را در آیات دیگر اجر و پاداش کار ما دانسته، خود لطفی دیگر است وگرنه مزد چند دقیقه کار ناقص، این همه بهشت و قصر و رحمت نیست.*** (فی‏رحمةمنه‏وفضل)
2- گرچه خدا هرکه را بخواهد هدایت می‏کند، (یهدی من یشاء)**ابراهیم، 4.*** ولی زمینه و وسیله هدایت را خودمان با ایمان واعتصام باید فراهم سازیم. (یهدیهم الیه)
3- نیاز به هدایت الهی، حتّی پس از ایمان و اعتصام هم باقی است و یک لحظه از هدایت او بی نیاز نیستیم. (یهدیهم الیه)
4- راه مستقیم، راهی است که انسان را به خدا برساند. (یهدیهم الیه صراطاً مستقیماً)