تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 31

(31) إِنْ تَجْتَنِبُواْ کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُّدْخَلاً کَرِیماً
اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‏شوید پرهیز کنید، گناهان کوچکتان را بر شما می‏پوشانیم و شما را در جایگاهی ارجمند وارد می‏کنیم.
نکته ها:
از این آیه استفاده می‏شود که گناهان، دو نوعند: صغیره و کبیره. در آیه‏ی 49 سوره‏ی کهف نیز می‏خوانیم که مجرمان در قیامت، با دیدن پرونده‏ی اعمال خود می‏گویند: این چه نامه‏ی عملی است که هیچ گناه کوچک و بزرگی را فروگذار نکرده است. (لا یغادر صغیرةً و لا کبیرةً)
از امام کاظم علیه السلام سؤال شد که در این آیه خداوند وعده‏ی مغفرت صغائر را در صورت اجتناب از کبائر داده است، پس شفاعت برای کجاست؟ امام فرمودند: شفاعت برای اهل کبائر امّت است.**توحید صدوق، ص 407.***
گناه کبیره، طبق روایات، آن است که خداوند وعده‏ی آتش به انجام دهنده‏اش داده است.**کافی، ج‏2، ص‏276.*** شاید وعده آتش در آیه قبل برای قتل یا خودکشی و تجاوز به مال مردم اشاره به همین باشد که نمونه گناهان کبیره‏ای که وعده عذاب داده شده، تجاوز به مال و جان مردم است.
تعداد گناهان کبیره در روایات، متعدّد و مختلف است و این به خاطر آن است که کبائر نیز درجاتی دارند و به بعضی از گناهان «اکبرالکبائر» گفته شده است.
پیام ها:
1- کسانی که اصول فکری و عملی آنان صحیح است، باید نسبت به تخلّفات جزئی آنان، گذشت کرد. (ان تجتنبوا کبائر... نکفّر عنکم سیئاتکم)
2- پاداش کسانی که گناهان بزرگ را ترک می‏کنند، آن است که خداوند از گناهان کوچکشان بگذرد. (ان تجتنبوا کبائر... نکفّر عنکم سیئاتکم)
3- تا از گناهان کبیره و صغیره پاک نشویم، به بهشت نخواهیم رفت. (نکفّر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلاً کریما)