تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 33

(33) وَلِکُلٍّ جَعَلْنَا مَوَ لِیَ مِمَّا تَرَکَ الْوَ لِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَالَّذِینَ عَقَدَتْ أَیْمَنُکُمْ فََاتُوهُمْ نَصِیبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَی کُلِّ شَی‏ءٍ شَهِیداً
و از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان و کسانی که با آنان پیمان بسته‏اید، برجا گذاشته‏اند، برای هر یک وارثانی قرار داده‏ایم، پس سهم آنان را (از ارث) بپردازید، زیرا که خداوند بر هر چیز، شاهد و ناظر است.
نکته ها:
«مَوالی» جمع «مولی» دارای معانی مختلفی است، ولی‏دراینجا مراد وارثان است.
جمله‏ی (عقدت ایمانکم) اشاره به قراردادهای است که پیش از اسلام، میان دو نفر برقرار می‏شد و اسلام، با اندکی تغییر، آن را پذیرفت و نامش در کتب فقهی، «ضمان جریره» است. متن قرارداد به این صورت بوده که دو نفر پیمان ببندند در زندگی، همدیگر را یاری کنند و در پرداخت غرامت‏ها، کمک هم باشند و از هم ارث برند. (چیزی شبیه قرارداد بیمه در امروز)، که اگر خسارتی بر یکی وارد شد، هم‏پیمان او، دیه‏ی آنرا بپردازد. اسلام این قرارداد را پذیرفت، ولی ارث بردن از دیگری را مشروط به آن کرد که انسان وارثی نداشته باشد.
امام رضا علیه السلام درباره‏ی معنای (و الذین عقدت ایمانکم) فرمودند: مقصود پیمانی است که مردم با رهبران الهی و معصوم بسته‏اند.**وسائل، ج‏12، ص 241.***
پیام ها:
1- تعیین میزان ارث، به فرمان خداست. (لکل جعلنا موالی)
2- خویشان نزدیک‏تر، در ارث بردن اولویّت دارند. (الاقربون)
3- انسان حقّ دارد در شرایطی مالکیّت خود را از طریق پیمان و قرارداد به دیگری واگذار کند. (عقدت ایمانکم)
4- تعهّدات انسان در زمان حیاتش، پس از مرگ، محترم است. (والّذین عقدت ایمانکم فآتوهم نصیبهم)
5 - وفای به پیمان و عهد، واجب است. (آتوهم نصیبهم)
6- بدهکاران باید برای پرداخت بدهی، به سراغ طلبکاران بروند. (آتوهم‏نصیبهم)
7- ایمان به حضور خداوند، رمز تقوی و هشدار به کسانی است که وفادار به پیمان‏های خود نیستند. (ان‏اللّه کان علی کل شی‏ء شهیدا)