تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 23

(23) أَلَمْ تَرَ إِلَی‏ الَّذِینَ أُوتُواْ نَصِیباً مِّنَ الْکِتَبِ یُدْعَوْنَ إِلَی‏ کِتَبِ اللَّهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلَّی‏ فَرِیقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏
آیا ندیدی کسانی را که از کتاب آسمانی (تورات وانجیل) بهره‏ای داده شدند، چون به کتاب الهی دعوت می‏شوند تا میانشان حکم کند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهی از آنان (باعلم و آگاهی) از روی اعراض روی بر می‏گردانند؟
نکته ها:
در تفاسیر آمده است که زن و مردی از یهود، با داشتن همسر مرتکب زنا شدند. آنان می‏بایست طبق قانون تورات سنگسار می‏شدند، ولی چون از اشراف بودند سعی بر این داشتند از اجرای دستور تورات بگریزند. آنها نزد پیامبراسلام آمدند تا ایشان حکم کنند، آن حضرت نیز فرمان سنگسار داده وفرمودند: حکم اسلام نیز همانند حکم تورات است. آنها منکر حکم تورات شدند.
ابن صوریا که از علمای یهود بود، از فدک به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روی جملاتی می‏گذاشت تا آیه‏ی سنگسار دیده نشود. عبداللّه بن سلام که در آن روز از علمای یهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا کرد.**حکم اعدام وسنگسار زناکار، در سِفر تثنیه باب 22 وسِفر لاویان باب 20 آمده است.***
این آیه هشداری به مسلمانان است که مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجرای قانون قرآن، از دستور الهی رویگردان باشید ومیان مردم تبعیض قائل شوید.
پیام ها:
1- کتاب قانون وداوری و حکم، کتاب آسمانی است. (یُدعَون الی کتاب اللّه لیحکم)
2- اسلام، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علمای دیگر ادیان دعوت می‏کند تا کتاب خودشان را داور قرار دهند. (یُدعَون الی کتاب اللّه لیحکم)
3- همه‏ی علمای اهل کتاب بد نبودند. (یتولّی فریق منهم)
4- خطرناک‏تر از روی‏گردانی، قصد اعراض و لجاجت است. (یتولّی... معرضون)
5 - قانون باید در مورد همه‏ی افراد، بالسّویه اجرا شود. (با توجّه به شأن نزول)