تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 27

(27) وَاللَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْکُمْ ویُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَ تِ أَنْ تَمِیلُواْ مَیْلاً عَظِیماً
و خداوند می‏خواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک سازد،) ولی کسانی که از هوسها پیروی می‏کنند، می‏خواهند که شما به انحرافی بزرگ تمایل پیدا کنید.
نکته ها:
آزادی‏های جنسی در دید اوّل، نوعی لذّت و کامجویی است، لیکن با توجّه به عوارض فردی و اجتماعی آنها، بزرگ‏ترین سقوط و انحراف است. بی‏بند وباری، جسم را ذوب، فکر را مشغول، اموال را تباه و اطمینان را سلب می‏کند. میل به تشکیل خانواده را از بین می‏برد، فرزندان نامشروع به جامعه تحویل می‏دهد، امراض مقاربتی و روانی به ارمغان می‏آورد و در یک کلمه، آزادی جنسی، بزرگ‏ترین اسارت‏ها را به دنبال دارد.
پیام ها:
1- محدودیّت‏ها و قیودی که در ازدواج مطرح است، رمز لطف خدا به انسان و جامعه‏ی بشری است. (واللّه یریدان یتوب علیکم)
2- در مسیر شهوترانان گام ننهید و از آنان تقلید نکنید، که دشمن شمایند. (یرید الّذین یتّبعون الشهوات...)
3- هوسبازان بی‏بند و بار، به چیزی جز غرق شدن شما در شهوات، قانع نمی‏شوند و می‏خواهند شما رفیق راهشان باشید. (ان تمیلوا میلاً عظیماً)
4- اخلاق جنسی در اسلام، معتدل و دور از افراط و تفریط است، ولی هوس‏پرستان راه افراطی را برای شما می‏خواهند. (میلاً عظیماً)
5 - در انتخاب راه دقّت کنیم. در آیه دوبار کلمه (یُرید) به کار رفته است؛ یک اراده از خدای علیم حکیم و یک اراده از هوسبازان بدخواه. به سراغ کدام اراده‏ها می‏رویم. (واللّه یرید... یرید الّذین یتّبعون الشهوات)