تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 136

(136) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ ءَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَبِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَی رَسُولِهِ وَالْکِتَبِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ ورُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَلاً بَعِیداً
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! به خداوند و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده و کتابی که پیشتر فرستاده است، (به همه‏ی آنها) ایمان (واقعی) بیاورید. و هر کس به خدا و فرشتگان و کتب آسمانی و پیامبرانش و روز قیامت کفر ورزد پس همانا گمراه شده است، گمراهی دور و درازی.
نکته ها:
مراد آیه یا آن است که: ای مؤمنان! گامی فراتر نهید وبه درجات بالاتر دست یابید، یا آنکه بر ایمانتان برای همیشه استوار بمانید و اندکی از آن عدول نکنید.
ایمان دارای درجاتی است، چنانکه در آیات دیگر نیز می‏فرماید: (والذین اهتدوا زادهم هدی)**محمّد، 17.*** کسانی که هدایت شدند خداوند ب هدایت آنان بیافزاید، (لیزدادوا ایماناً مع ایمانهم)**فتح، 4.*** تا ایمانی بر ایمان خویش بیافزایند.
پیام ها:
1- مؤمن، باید تلاش کند تا خود را به مرتبه‏ی بالاتری از ایمان برساند.**تفسیر قمی، ج‏1، ص‏31.*** (یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا)
2- ادیان آسمانی، هدف و حقیقت واحدی دارند، همچون کلاس‏های یک مدرسه که تحت نظارت یک مدیر است. (الکتاب الذی نزل علی رسوله والکتاب الذی انزل من قبل)
3- ایمان به همه‏ی پیامبران و کتاب‏های آسمانی، لازم است. (امنوا... و من یکفر... فقد ضلّ)