تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 36

(36) فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُهَآ أُنْثَی‏ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَیْسَ الْذَّکَرُ کَالْأُنْثَی‏ وَإِنِّی سَمَّیْتُهَا مَرْیَمَ وَإِنِّی أُعِیذُهَا بِکَ وَذُرِّیَّتَهَا مِنَ الْشَّیطَنِ الْرَّجِیمِ‏
پس چون فرزند را به دنیا آورد گفت: پروردگارا! من دختر زاده‏ام - در حالی که خداوند به آنچه او زاده داناتر است و پسر مانند دختر نیست - و من نامش را مریم نامیدم و من او و فرزندانش را از (شرّ) شیطان رانده شده، در پناه تو قرار می‏دهم.
نکته ها:
مادر انتظار داشت فرزندش پسر باشد، تا بتواند خدمتکار بیت‏المقدّس شود، لذا چون نوزاد دختر به دنیا آمد، با حسرت گفت: پروردگارا! فرزند دختری زاده‏ام حال چگونه به نذرم عمل کنم؟ امّا خداوند برای تسلّی خاطر این مادر می‏فرماید: آن پسری که انتظارش را داشتی به خوبی این دختر نیست، زیرا این دختر دارای کمالاتی است و مادرِ پسری می‏شود که او نیز مایه‏ی برکت خواهد بود، پس بهره‏ی تو از نسل مبارک چندین برابر خواهد شد.
«مَریم» به معنای «عابده» و«خادمه» است و این نام 34 مرتبه در قرآن آمده است.
پیام ها:
1- تمایلات انسان مهم نیست، مصلحت و خواست خداوند مهم است. (واللّه اعلم بما وضعت)
2- گاهی دختر در پاکی و پاکدامنی، به جایی می‏رسد که هرگز پسر به آن نمی‏رسد. (لیس الذکر کالانثی)
3- حضرت مریم مقام والایی دارد. (لیس الذکر کالاُنثی) مراد از «الاُنثی» زن خاصّی است.
4- برای فرزندان خود، نام نیکو انتخاب نمایید. (انّی سمّیتها مریم)
5 - مادر، حقّ نامگذاری فرزند خود را دارد. (انّی سمّیتها)
6- تغییرات جزیی، شما را از خدا و اهداف عالی دور نکند. با اینکه فرزند بر خلاف تصوّر دختر شد، امّا نام او را مریم که به معنای خادمه است گذاشت. (سمّیتها مریم)
7- قبل از هر چیز، به فکر سلامتی فرزند از شرّ شیطان باشید. (اعیذها)
8 - تنها فرزندان بلافصل را در نظر نگیرید وبا دوراندیشی، نسل‏های بعدی را نیز در نظر داشته باشید. (اعیذها بک و ذرّیتها)
9- برای تأمین سعادت فرزند، تنها به تربیت خود متّکی نباشیم، او را به خدا بسپاریم که توانایی‏های ما محدود وعوامل انحراف زیاد است. (اعیذها بک)
10- مادر مریم، جایگاهی خاص دارد. از بیان نذر او، اخلاص او، نام‏گذاری او و استعاذه او این برداشت استفاده می‏شود. (نذرت لک، سمّیتها، اعیذها بک)
11- شیطان، دشمن دیرینه نسل بشر است. (اعیذها... من الشیطان الرجیم)