تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 92

(92) وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ یَقْتُلَ مُؤْمِناً إلَّا خَطَاً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَاً فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ وَدِیَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَی‏ أَهْلِهِ إِلَّآ أَنْ یَصَّدَّقُواْ فَإِنْ کَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّکُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِنْ کَانَ مِنْ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِّیثَقٌ فَدِیَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَیْ أَهْلِهِ وَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَ کَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً
و هیچ مؤمنی را نسزد که مؤمن دیگر را بکُشد، مگر از روی اشتباه، و هر کس مؤمنی را به خطا کشت، پس باید برده‏ی مؤمنی را آزاد کند و خونبهای کشته را به خانواده‏اش تسلیم کند، مگر آنکه (خانواده‏ی مقتول، از دیه‏ی قاتل) بگذرد و اگر (مقتول) با آنکه مؤمن است، از قومی است که با شما دشمن است (جریمه‏اش فقط) آزاد کردن یک برده‏ی مؤمن است و اگر (مقتول) از قومی باشد که میان شما و آنان پیمان است، دیه‏ی او را به خانواده‏اش تسلیم کند و برده‏ی مؤمنی را آزاد سازد. و اگر (برده‏ای برای آزاد کردن، یا پولی برای خرید برده) نیافت، پس دو ماه پیاپی روزه بگیرد. این، (تخفیف و) بازگشتی از سوی خدا (به مردم) است، و خداوند دانا و حکیم است.
نکته ها:
مسلمانی به نام «عیّاش‏بن ابی ربیعه» که سالها در مکّه به دست «حارث» شکنجه شده بود، روزی پس از هجرت مسلمانان به مدینه، حارث را در مدینه دید و بی‏خبر از مسلمان شدنش، او را به عنوان کافر شکنجه‏گر کشت. خبر به پیامبر دادند، و این آیه نازل شد.
پرداخت دیه آثاری دارد:
الف: مرهمی برای بازماندگان مقتول است.
ب: جلوگیری از بی مبالاتی مردم است، تا نگویند قتل خطایی، بها ندارد.
ج: احترام به جان افراد و امنیّت اجتماعی است.
د: جبران خلأ اقتصادی است که در اثر قتل پیدا می‏شود.
در جایی که بستگان مقتول، از دشمنان مسلمین باشند، خونبها به آنان داده نمی‏شود، تا بنیه‏ی مالی دشمنان اسلام تقویت نشود. به علاوه اسلام، ارتباط مقتول مؤمن با خانواده‏ی کافرش را بریده است، پس جایی برای جبران نیست.
امام صادق علیه السلام فرمود: آزاد کردن برده، پرداخت حقّ خدا و دیه دادن پرداخت حقّ اولیای مقتول است.**نور الثقلین، ج‏1، ص‏530.***
یک دیه و خونبهای کامل، به اندازه‏ی متوسط درآمد یک فرد عادّی است. هزار مثقال طلا یا صد شتر و یا دویست گاو.**تفسیر المیزان.***
در آیه مقدار دیه بیان نشده، تا نیاز به مفسران واقعی قرآن و سنّت پیامبر و اهل‏بیت بیشتر احساس شود.
دیه‏ی پرداختی به خانواده مقتول مسلمان، اوّل آزادی برده مطرح شده، سپس خونبها، (تحریر رقبة و دیة) ولی در بستگان کافر، اوّل سخن از خونبهاست، سپس آزادی برده. (فدیة مسلّمة... وتحریر رقبة) شاید چون خویشانِ غیر مسلمان، توجّهشان بیشتر به مادّیات است ویا آنکه پرداخت دیه، در حفظ وبقای پیمان مؤثّرتر است.
پیام ها:
1- قتل بی‏گناه، در اسلام حرام است. (وما کان لمؤمن ان یقتل)
2- قتل، با ایمان ناسازگار است. (وما کان لمؤمن ان یقتل)
3- مؤمن، جایزالخطاست، باید مواظب باشد. (و من قتل مؤمناً خطأ)
4- احترام جان مسلمان تا حدّی است که از قتل خطایی هم نمی‏توان به آسانی گذشت. (و من قتل مؤمناً خطأ فتحریر)
5 - خطا، یکی از ملاک‏های رفع تکلیف یا تخفیف در کیفر است. (فتحریر رقبة)
6- جبران فقدان مؤمن، با آزاد کردن انسان با ایمان است. (تحریر رقبة مؤمنة)
7- آزادی، نوعی حیات است. وقتی حیات یک نفر گرفته می‏شود، به جبرانش باید یک نفر را آزاد کرد.**تفسیر المیزان.*** (تحریر رقبة)
8 - آزادی بردگان، در لابلای برنامه‏های اسلام گنجانده شده است. (فتحریر رقبةٍ)
9- تسلیم دیه، مشروط به درخواست خانواده مقتول نیست، بلکه وظیفه‏ی قاتل پرداخت آن است. (مُسلّمة الی اهله)
10- به هرکس نباید دیه داد، باید به خانواده مقتول داد تا حقّ به حق‏دار برسد. (مسلّمة الی اهله)
11- خانواده‏ی مقتول، مالک خونبها می‏شود. (مسلّمة الی اهله)
12- تعیین دیه‏ی خطاکار، رمز وجود جریمه در نظام اسلامی است. (دیةٌ مسلّمة)
13- در حالات هیجانی هم، عواطف و رحم نباید فراموش شود و عفو از خطاکار، یک صدقه‏ی پسندیده است. (الاّ ان یصّدقوا)
14- ارزش پیمان تا آنجاست که گاهی کافر را در ردیف مؤمن قرار می‏دهد. خونبها را به کافری که هم پیمان است باید داد. (فَدیةٌ مسلّمة... و تحریر رقبة)
15- نوع جریمه‏ها باید از یک سو به نفع افراد مؤمن باشد، (فتحریر رقبة مؤمنة) و از سوی دیگر سبب تقویت جامعه‏ی کفّار نگردد. لذا پرداخت دیه و خونبها به دشمن حربی، ممنوع است. (فان کان من قوم عدوٍّ لکم و هو مؤمن فتحریر رقبة)
16- شرط ایمان برای آزاد کردن برده، تشویقی است برای بردگان که به سراغ پذیرش اسلام بروند. (رقبة مؤمنة)
17- در اسلام و قوانینش، بن‏بست نیست. احکام اسلامی تعطیل نمی‏شود، ولی تخفیف دارد. (فمن لم یجد)
18- در اسلام، جریمه به مقدار توان جسمی و مالی افراد است. (فمن لم یجد)
19- روزه‏های پیاپی، وسیله‏ای برای پاکسازی روح است. (صیام شهرین متتابعین)
20- اسلام، به بعد ایمانی افراد تکیه دارد. آزاد کردن برده و پرداخت دیه، دیدنی است، ولی روزه گرفتن، دیدنی نیست و به این وسیله، انسان وجدان دینی و اخلاقی خود را جریمه می‏کند. (فصیام شهرین متتابعین)
21- جان مؤمن بسیار مهم است، و کفّارات، نوعی تخفیف و ارفاق الهی است. (توبة من الله)
22- قتل غیر عمدی نیز انسان را از لطف خدا دور می‏کند و پرداخت دیه و آزاد کردن برده راهی است برای برگرداندن لطف الهی به قاتل. (توبة من اللَّه)
23- قوانین الهی، بر اساس علم و حکمت و با ملاحظه‏ی همه‏ی جوانب مسأله است. (کان الله علیماً حکیما)