تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 195

(195) فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَآ أُضِیعُ عَمَلَ عَمِلٍ مِّنْکُم مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی‏ بَعْضُکُمْ مِن بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِنْ دِیَرِهِمْ وَ أُوذُواْ فِی سَبِیلیِ وَقَتَلُواْ وَقُتِلُواْ لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ ثَوَاباً مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ و اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ‏
پس پروردگارشان دعای آنان را مستجاب کرد (و فرمود:) که من عمل هیچ صاحب عملی از شما را، خواه مرد یا زن، (گرچه) همه از یکدیگرید، تباه نمی‏کنم (وبی‏پاداش نمی‏گذارم). پس کسانی که هجرت کرده واز خانه‏هایشان رانده شده و در راه من آزار و اذیّت دیده، جنگیده و کشته شدند، قطعاً من لغزش‏هایشان را می‏پوشانم و در باغ‏هایی که نهرها از زیرشان جاری است، واردشان می‏کنم. (این) پاداشی است از طرف خدا، و پاداش نیکو تنها نزد خداست.
پیام ها:
1- دعای قلبی، استجابت قطعی دارد. دعایی که همراه با یاد دائمی خدا؛ (یَذکرون) فکر؛ (یتفکّرون) و ستایش خدا باشد، (سبحانک) قطعاً مستجاب می‏شود. (فاستجاب لهم ربّهم)
2- دعای اهل فکر و ذکر، سریعاً مستجاب می‏شود. (فاستجاب)
3- استجابت دعا، جلوه‏ای از ربوبیّت الهی است. (فاستجاب لهم ربّهم)
4- در جهان‏بینی الهی، هیچ عملی بدون پاداش نیست. (لا اُضیع عمل عاملٍ)
5 - دعائی مستجاب می‏شود که همراه با عمل و تلاش دعا کننده باشد، گرچه خود دعا نیز نوعی عمل است. (فاستجاب لهم... لااضیع عمل عاملٍ)
6- عمل و عامل هر دو مورد توجّهند. حُسن فعلی و حُسن فاعلی هر دو مدّ نظر هستند. (لا اُضیع عمل عامل)
7- پاداش عمل تنها به مؤمنان داده می‏شود، چرا که اعمال کفّار حبط می‏گردد. (عمل عامل منکم)
8 - در بینش الهی، مرد و زن در رسیدن به مقام والای انسانی برابر هستند. (من ذکرٍ او اُنثی)
9- جنس مرد برتر از زن نیست. (من ذکر او اُنثی بعضکم من بعض)
10- در جامعه اسلامی، همه‏ی مسلمانان از یکدیگرند. (بعضکم من بعض)
11- تا گناهان وعیوب محو نشود، کسی وارد بهشت نمی‏شود. (لاکفّرن... لادخلّنهم)
12- هجرت، جهاد، تبعید و متحمّل آزار شدن در راه خدا؛ وسایل عفو خداوند هستند. (هاجروا، اخرجوا من دیارهم و... لاکفّرن عنهم...)
13- علاقه به وطن، یک حقّ پذیرفته شده قرآنی است و گرفتن این حق، ظلم است. (اخرجوا من دیارهم)
14- در پیمودن راه خدا؛ هجرت، تبعید، شکنجه و جهاد و شهادت لازم است. (فی سبیلی)
15- گرچه شهادت بالاترین مرتبه است، ولی مقاومت در برابر آزار و اذیّت‏های دشمن، نیاز به صبر بیشتری دارد، لذا کلمه‏ی (فی سبیلی) در کنار (اوذوا) آمده است. آری، جانبازان معلولین جبهه، بیش از شهدا باید صبر و تحمّل کنند.
16- به خاطر بعضی لغزشها، افراد را طرد نکنیم. در این آیه، خردمندانی که حتّی از اولیای خدا و اهل بهشتند، سابقه‏ای از لغزش دارند، ولی خداوند آنها را می‏پوشاند. (لاُکفرنّ)
17- عنایت و توجّه مخصوص خداوند، برای خردمندان مؤمن است. (لااُضیع... لاُکفرنّ... لاُدخلنّ...) همه‏ی این فعلها به صیغه متکلم وحده آمده است. به علاوه کلمه‏ی (ربّهم) نشانه‏ی عنایت خاص خداوند به اولوا الالباب است.
18- در وعده‏های خداوند، ذرّه‏ای شک و تردید نکنید. تمام وعده‏ها با تأکید بیان شده است. (انّی... لاُکفّرنّ... لاُدخلنّ)
19- هر پاداشی ممکن است با تغییر مکان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداش‏های الهی مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن کاسته نمی‏شود. (جنات تجری من ...)
20- نهرهای بهشت، هم از پای درختان آن جاری است؛ (جنات تجری من تحتها) و هم از زیر جایگاه مسکونی بهشتیان. (من تحتهم)
21- مغفرت و بهشت، ثوابی عمومی است، ولی آن ثوابی که در شأن لطف خدا و مؤمنان است، ثواب دیگری است که فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداریم. (واللّه عنده حسن الثواب)
22- پاداش‏های الهی برای مردم به طور کامل قابل وصف نیست، همین اندازه بدانیم که از هر پاداشی بهتر است. (واللّه عنده حسن الثّواب)
23- پاداش‏های الهی، همراه با انواع کرامت‏هاست. (واللّه عنده حسن الثواب)