تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

ماندند و نماندند

آری! در یك طرف جبهه‏ای است كه با تن دادن به شهادت، می‏خواهد با پوچی مبارزه كند و در طرف دیگر، جبهه‏ای كه ناخود آگاه پوچی خود را استحكام می‏بخشد و هر چه بیشتر خود را ادامه داد بدتر شد، چه یزید، چه عمرسعد و چه بقیه.
كوفیانی كه با حضرت می‏جنگیدند برای این‌كه بمانند و از شمشیر عبیدالله‏بن‏زیاد در امان باشند، ماندند و نماندند. آیا پوچی از این بدتر، برای كسانی كه ماندند و نمردند ولی تمام وجودشان بیهوده شده بود، سراغ دارید؟ شما به خودتان توجه كنید، مگر وقتی كه به آسمان وصل نیستید، احساس نمی‏كنید كه از خودتان راضی نیستید و خودتان هم خودتان را نمی‏خواهید؟ یعنی در واقع خود آدم برای خودش هم پذیرفتنی نیست. علّتش این است كه ناخودآگاه از فرهنگ كربلا، فرهنگی كه انسان را به آسمان معنا و معنویت وصل می‌كند دور شده‏ایم.
كربلا با جامعیّتی كه دارد می‏تواند تاریخ را تغذیه كند و این به شرطی است كه به آن دقیق بنگریم و این همان دلیلی است كه باید بگوییم: «كربلا مبارزه با پوچی‌هاست».
شما جبهه كربلا را خیلی وسیع كنید، در زیارت وارث می‏گویید: ای حسین‏(ع) تو وارث همه پیامبران هستی، مگر تمام پیامبران نیامده‏اند كه ما را به عالم معنا وصل كنند، عالم معنا یعنی عالم غیب، عالم معنا، آدم را با معنا می‏كند و برعكس آن، هر كس از فرهنگ انبیاء جدا شد بی‏معناست، آن فرهنگ هرچه می‏خواهد باشد فرق نمی‌كند؛ در رژیم شاه، فرهنگ، فرهنگ بی معنایی بود و مردم ما تا آمدند در فرهنگ ایثار و شهادت، مفهوم معنادار بودن را احساس كنند، هشت سال جنگ هم تمام شد و بعد از جنگ هم كه دوباره فرهنگ با نشاط معنوی‏مان را گم كردیم.
امام معصوم در تمام افق‌های حیات بشری حاضر و ناظر است و با این نگاه است كه تلاش می‏شود از حركت امام(ع) غذایی برای جان خود برگیریم و لذا باید سخت در فلسفه حركت امام فرو رویم تا از كمك اماممان و هدایت حضرت محروم نمانیم.
شما با یك احساس روحانی و در حالت حضور، ناخودآگاه از خود می‏پرسید كه آیا امام‌حسین(ع) راضی هستند كه ما این‌جا بنشینیم و سینه بزنیم؟ آیا امام زمان(عج) راضی هستند كه ما این غذا را بخوریم؟ این‌ها یعنی چه؟ یعنی این‌كه شما متوجّه‏اید كه امام در صحنه‏های حیات شما حاضر و ناظر است و خودتان را بر اساس وجود حضوری امام(ع) ارزیابی می‏كنید و با این نگاه است كه در شیعه تلاش می‏شود تا از حركت امام روحمان را تغذیه كنیم و لذا باید سخت در فلسفه حركت امام فرو رویم كه از اماممان و هدایت او محروم نشویم.