تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

كربلا؛ بزرگترین سبقت‌های اخلاقی

این حقیقت را می‏دانیم كه نهضت اباعبدالله(ع)، دارای گوهرهای ارزشمندی است كه باید تلاش كنیم، آرام‌آرام، آن‌ها را به‌دست آوریم و این معنای همان مطلب قبلی است كه نهضت ابا‌عبدالله(ع) بطن‏ها و بطونی دارد، و یاران اباعبدالله(ع) هم متوجّه این موضوع بودند، و همین كشف و شهودی كه یاران اباعبدالله‏(ع) نسبت به نهضت حضرت داشتند كمك كرد تا نهضت حسینی به خوبی و درستی محقق شود. آنچه مقدمتاً خدمت عزیزان عرض می‏كنم و تأكید هم دارم این است كه بالاخره باید تلاش كرد تا به وسع خودمان به گوهرها و بطون كربلا دست پیدا كنیم و این كار شدنی است. البته نیاز به نوری دارد مثل نوری كه شما به عنوان مثال در سخنان شهید مطهری(ره) می‏بینید، نگاه شهید مطهری(ره) به نهضت كربلا با نگاه بعضی‏ها به این نهضت خیلی متفاوت است.
اصحاب كربلاخودشان نورانیتی نسبت به كربلا دارند كه به خوبی می‏فهمند كربلا یك حادثه استثنایی است، و این‌جاست كه باید از فهم‌های عادی گذشت تا كربلا فهمیده شود. به قول بزرگان ما، كربلا نمایش بزرگترین سبقت‏های اخلاقی است. نباید از این موضوع به سادگی گذشت، مگر می‏شود این‌ها را نادیده گرفت؟ اصحاب كربلا فهمیده بودند كه یك حادثه استثنایی به دست اینها در حال واقع شدن است، و این هم به خاطر نور حسین(ع) و ولایت حسین(ع) است كه می‏دانستند با مدد حسین(ع) این كار را می‏شود به انجام رساند. و این را هم می‏دانیم كه مشكلات حل ناشدنی به مدد و كمك یك انسان معصوم و با توسل به این ذوات مقدّس، حل می‏شود و به انجام می‏رسد و تقریباً همه شما در طول زندگی‏تان این موضوع را تجربه كرده‏اید كه گاهی در مورد حلّ یك مشكل، با یك حالت ناامیدی نسبت به امكانات خودتان روبه‌رو می‏شوید ولی با توسل به ائمه اطهار آن مشكل حل شده است. حضرت اباعبدالله‏(ع) چیزی را در رابطه با نهضت خود متوجّه است كه بقیه به‌راحتی نمی‌توانند آن را متوجّه شوند. اصحاب آن حضرت هم آن را در حدّ خودشان می‏فهمند كه در چه كار بزرگی وارد شده‏اند و تأثیر آن تأثیری در گستره هستی است.
همان چیزی كه امروز من و شما تلاش می‏كنیم تا ذره‏ای از آنچه را كه اباعبدالله(ع) برای ما گذاشته است بفهمیم، و تلاش امیدوار كننده‏ای هم انجام می‏دهیم، چراكه خبری هست و باید آن خبر را دریافت كرد. آن هم نه خبری كه با حواس و اندیشه عادی دریافت شده باشد، نه! باید ابعاد عمیق‏تر ادراك و شعور خود را به صحنه بیاوریم و این كار همت عالی می‏طلبد، یعنی: اَلصَّلا، ای باده خواران، اَلصَّلا.(108) آیا دقت كرده‏اید، بعضی از افراد چیزهایی از حقیقت به‌دست آورده‏اند كه به جهت آن حقایق با یك الفبای دیگری زندگی می‏كنند، به خصوص من این را در فاطمه‌زهراء(س) حسّ می‏كنم، یك چیزی در دنیای حضرت فاطمه(س) وجود دارد كه خاصیت‌های خاص خود را دارد و خود ائمه(ع) آن را كشف كرده بودند. یك چیزهایی هم به همان معنا در مقام اباعبدالله(ع) وجود دارد كه دریافت آن با خواندن كتاب و درس و مدرسه میسّر نیست، یك تلاش روحانی می‏خواهد.