تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

دین تشریفاتی

دین صورت تشریفاتی به خود گرفته بود و از پرهیزكاری و عدالت خبری نبود. همه به دین به عنوان یك ابزار نگاه می‏كردند و نه یك حقیقت. و دینداران واقعی، ساده‏باورانی شمرده می‏شدند كه زیر و بم زمانه را نمی‏شناسند. و حسین(ع) در چنین جوّی، بی دینی زمانه را معنی كرد و دینداری را به درستی نمایاند، تا دینداران با طاقتی هر چه بیشتر از دینداری خود خسته نشوند و بفهمند انتهای بی دینی، و دین تشریفاتی به چه انحرافی در انسانیّت انسان‌‌ها و در اجتماع مسلمین كشیده خواهد شد. و عاشورا در هر سال پیامی برای دینداران دارد كه دین خود را به تشریفات نكشانند و از حقیقت دین باز نمانند و مرعوب سیاست‏بازانی كه دین را وسیله رونق بازار دنیا كرده‏اند نشوند، هر چند به ساده‏باوری متّهم گردند.
آری؛ با نهضت امام‌حسین(ع) عمق فاجعة انحراف در دین پیدا شد، راستی چقدر فاصله بود بین دین حسین(ع) و دین عمرسعد و معاویه؟ و این سؤال كه چرا دین به كار جامعه نمی‏آید؟ و دین نمی‏تواند جامعه را سر و سامان دهد، با نهضت امام‌حسین(ع) جواب داده شد. حضرت به خوبی نشان دادند كه دینِ نجات‌دهنده كدام دین است و دینِ هلاك كننده كدام.
شاید یكی از سؤالات شما این باشد كه در دورانی كه همه چیز وارونه شده است، چه كار كنیم؟ همیشه این‌گونه بوده كه پس از مدتّی كه شرایط وارونه می‏شده است، انسان‌های معمولی، ولی حقیقت‌طلب، حیران می‏گشتند، آری؛ حیران گشته و با ناباوری نمی‏دانستند كه چه باید بكنند و با نهضت حسینی بود كه این وارونه‌شدگان وارونگی‌شان آشكار می‏شد. هیچ‌وقت در كشور شیعه و با فرهنگ شهادت مأیوس نشوید، چراكه چنین كشوری با حسین(ع) نجات پیدا می‏كند.